Luminita Pirvu

Cum faci rost de bani si cum iti gestionezi afacerea. Sfaturi practice de la patru antreprenori romani

Imagine principala
Cum faci rost de bani si cum iti gestionezi afacerea. Sfaturi practice de la patru antreprenori romani
Crowdfunding, bani de la un angel investor sau economiile personale - sunt doar cateva din optiuniile pe care le ai pentru a lansa un startup. Teoretic este simplu, in practica ai nevoie de o idee de business care sa atraga cererea, de pasiune si de dorinta de a face ce iti place. Patru antreprenori romani din domenii diferite vorbesc despre cum si-au lansat business-urile, cum le-au finantat si ce probleme au intampinat.

Dragos Stanculescu co-fondator FaceRig, Mircea Capatana co-fondator Smart Bill, Mirela Bucovicean fondator Molecule F si Paul Ghita co-fondator Mellow Drinks au vorbit, la gala Startarium Pitch Day, despre experienta, greselile si lectile pe care le-au invatat in calitate de debutanti in afaceri.

Dragos Stanculescu co-fondator Facerig a beneficiat de o finantare de tip angel investor
in valoare de 10 000 de dolari si apoi a strans 300 000 de dolari prin crowdfunding pe platforma Indiegogo.

"Pentru a ne valida ideea am mers pe platforma de crowdfunding. Am cerut 120 000 de dolari dar am obtinut mai mult. Cu banii stransi am construit o versiune beta pe o singura platforma. Astfel, din vanzarile beta am finantat prima varianta a proiectului . Cand am inceput nu stiam de crowdfunding sau angel investor" - Dragos Stanculescu.

Sfaturi:

  • Fa-ti contul Paypal cu cel putin trei luni inainte de a incepe campania
  • Informeaza-te care este infrastructura legala, reglementarile si cum se aduc banii in tara, din contul paypal.
  • Verifica atent ce comisioane se iau ( paypal, banca, transferul din paypal) si stabileste-ti suma care o soliciti in functie de asta.
  • Anagajeaza-ti un contabil si un avocat care stiu legislatia europeana si tot ce tine de transferurile bancare
Mirela Bucovicean, fondator Molecule F a intrat in afaceri fiind antreprenoare inca din anii 90, a avut resurse proprii si a investit in oportunitatea de a promova si a vinde creatiile designerilor romani.

"Eu m-am format ca antreprenor dupa revolutie. Am inceput sa lucrez de foarte tanara si pe vremea aia nu exista asta cu angel investitor. Primul business l-am initiat in 91-92. Am spart pusculita si m-am asociat cu mama care mi-a zis "Daca vrei business trebuie sa pui banii jos, altfel nu se poate". M-am format pe modelul "ca trebuie sa ai banii tai" si m-am intins cat am avut si cat mi-am permis sa pierd. Nu m-am imprunutat niciodata vreun leu, nu am facut niciodata credit: daca am avut 5 lei pe aia i-am folosit. Nu au fost 6 lei niciodata" -  Mirela Bucovicean.

Sfaturi:
  • Trebuie sa fii ancorat in realitate.
  • Atunci cand faci o finantare sau o infuzie de capital trebuie sa testezi piata inainte si sa ai cerere
  • Cand nu ai bani apeleaza la resursele umane: prieteni si familie. Capitalul de inceput consta in oamenii care vin sa te ajute iar la inceput toata lumea este dornica sa o faca.
  • Ai un avantaj competitv cand incepi un business si oamenii te cunosc si iti raspund la telefon
Paul Ghita, co-fondator Mellow Drinks a fost consultant si-a inceput business-ul din economii. " Cand esti in business-ul de produs nu-ti da nimeni credit si trebuie sa vii cu bani de acasa sau de la cei trei F - friend- family - fool".

"Cand incepi un business e ca atunci cand te duci la razboi: trebuie sa cunosti bine terenul, trupele sa fie motivate, sa stii cum este vremea si care iti este adversarul. Trebuie sa ai cat mai multe active si nu ma refer la chestii contabile sau masina ci la lucruri intangibile incepand de la partenerii pe care ii ai si cum te completezi cu ei pana la experienta si contactele tale ca profesionist. Vor fi o groaza de probleme la care nu te-ai gandit" -  Paul GHita.

Sfaturi:
  • Daca nu simti ca poti face fata oricarei problema este foarte greu sa ai succes. Antreprenoriatul este despre executie
  • Trebuie sa stii cum ar trebui sa se finanteze afacerea ta odata ce este in pozitia in care trebuie sa fie scalabila. Afacerea este scalabila din trei componente: financiar, operational si comercial. Degeaba ai banii daca operational nu ai oamenii, furnizori in operational, degeaba ai primele doua componente daca ai o piata mica de desfacere.
  • Cand te finantezi trebuie sa iei in calcul riscul, sa faci o balanta unde este business-ul, unde vrei sa ajunga, ce instrumente de finantare sa folosesti si ce impact au ele. De exemplu antreprenorii romanii prefera creditul bancar, pun toate activele jos, sa cumpere marfa sa faca produsul finit si sa mearga mai departe, dar nu iau in considerare riscul.
  • Conteaza foarte mult progresul si lucrurile pe care le inveti, conteaza mai mult experienta decat rezultatul.
  • Cand iei decizi 50 pot sa fie bune, 50 proaste. Trebuie sa gandesti pozitiv si sa fii constient ca orice se poate intampla iar daca merge prost trebuie sa te gandesti ce poti face ca sa imbunatatesti. Atitudinea asta conteaza pentru ca sunt foarte multe probleme pe care trebuie sa le depasesti.
Mircea Capatana, co-fondator Smart Bill a intrat in afaceri in urma cu zece ani si dupa multe esecuri, a reusit sa dea lovitura. " Noi am investit toti banii nostri castigati cu greu, vreo 70 000 de euro intr-un proiect in care am muncit doi ani. Toata lumea zicea ca era fain dar cand l-am scos pe piata nu l-a cumparat nimeni. A trebuit sa o luam de la capat si am reusit. Acum am primit o finantare de 1 milion de euro"

Sfaturi:
  • Esential in finantare este sa demonstrezi ca poti sa vinzi
  • Am invatat ca trebuie sa testezi ideea, vezi ce potential are produsul tau si poti vedea daca merita sau nu sa bagi banii in el
  • In fata unui investitor trebuie sa dovedesti ca exista interes pentru produs si ca acesta este scalabil
  • Nu trebuie sa ai bariere, ele sunt doar in minte ta. Si cei din Silicon Valley au aceleasi probleme daca tu mental reuseti sa le depasesti, iti duci business-ul la scara mare, internationala. Acum nu nu mai exista bariere, poti intra pe piata la scara globala.
Dragos Stanculescu (cofondator FaceRig) si-a lansat startup-ul plecand de la ideea de avatar. Inainte de a concepe produsul a testat ideea prin platforma de crowfunding si dupa ce au primit o finantare de la un angel investor a lansat prima versiune a programului.
  • "Am pornit de la ideea ca multa lume vrea sa fie un dragon pe Skype. Am testat asta si am descoperit ca da, multa lume vrea sa fie un dragon. Noi ne-am validat ideea pe crowdfunding. Din punct de vedere psihologic, lumea rezoneaza cu ideea de a aparea idealizati, de-a atrage atentia in comunicare si. prin programul nostru, prin digital, poti sa fii cine vrei tu in comunicare; in plus poti sa generezi foarte usor continut video si sa prezinti si alte produse. A fost o oportunitate plus dorinta de a incerca sa schimbi lucrurile.
Mircea Capatina (cofondator SmartBill) a respins din timpul facultatii ideea de a fi angajat si a preferat sa intre si sa ramana in afaceri in ciuda greselilor pe care le-a facut de-a lungul anilor.
  • "Pentru mine era un cosmar sa fiu angajat. Ai mei erau angajati la stat, lucrau de 25 de ani ca bugetari iar eu n-am putut sa concep treaba asta. La 23 am ales sa intru in afaceri dar am inceput gresit. Nu avem nicio idee dar ne-am facut firma, ne-am trezit patroni, directori: "Ce misto, aveam firma dar suntem saraci" . Ne-am apucat sa umblam pe la pensiuni, sa facem site-uri. Ne-am dat cu capul de toti peretii si cinci ani de zile am fost lefteri. Bagam de 100 lei motorina si cand ieseam cu o fata in oras speram sa comande doar o sticla de cola, sa nu ia doua pentru ca nu aveam cu ce sa platesc. Am intrat in afaceri ca sa fiu liber si dupa 10 ani n-am castigat nicio liberate. Singura libertate este ca pot sa-mi pun ideile in practica".
Mirela Bucovicean (fondator Molecule F), antreprenor de meserie incepand dupa 1990 a sesizat oportunitatea si a actionat
  • "M-am dus la o prezentare de moda si am vrut sa cumpar produsul unui designer roman dar nu am putut. A trebuit sa dau cinci telefoane ca sa pot sa cumpar. Mi-am dat seama ca nu exista un sistem care sa stranga la un loc toti designerii romani si am sesizat oportunitatea. Am pus totul pe hartie si apoi m-am dus si le-am prezent tuturor designerilor romani proiectul au zis da toti, fara exceptie si asa am inceput.Toti spun despre business-uri ca este foarte dificil, dar nu este. Este doar o chestiune de timing, sa o simti, sa ai stomacul tare si sa ai dorinta teribila de a face ce iti doresti pentru ca, cu toti banii din lume, daca n-ai dorinta, nu iasa nimic" .
Paul Ghita (cofondator Mellow Drinks) fost consultant a ales sa mearga pe cont propriu pentru ca si-a dorit sa fie liber sa-si puna in aplicare ideile.
  • Am vrut sa fiu liber si nu neaparat financiar ci in decizii si idei .Cand lucrezi la patron, sef, multinationala vrei sa faci lucruri, vezi oportunitati in piata, te uiti pe net la Steve Jobs sau la Google si zici "vreau sa fac si eu". Lucram in consultanta si am identificat vreo 2-3 trenduri in piata. Mi-a fost foarte greu sa le implementez si asta nu pentru ca nu avea compania resurse ci pentru ca convingerile pe care le aveau sefii sau oamenii din piata erau foarte puternice si nu puteam sa schimb.A venit aceasta oportunitate si din dorinta de a fi liber am crezut ca pot identifica mai repede decat altii ceea ce ar trebui sa se intample: fie ca vezi o problema, un trend, fie ca poti sa imbunatatesti ceva. Mi-am dorit ca in partea profesionala sa-mi pot pune ideile in practica. Asta a fost motivatia.

Citeste si:

  • Startup-ul romanesc care a primit peste 300.000 de dolari prin crowdfunding: Ce trebuie sa faci pentru a obtine bani pe o astfel de platforma




Parallax

Vizualizari
433
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri