L.Pirvu

Ce vedete investesc in fonduri de investitii de capital cu risc ridicat (VC)

Imagine principala
Ce vedete investesc in fonduri de investitii de capital cu risc ridicat (VC)
Incepand de la Lupe Fiasco, Jay-Z, Bono la Ashton Kutcher si Robert Downey Jr multe celebritati isi lanseaza fonduri de tip VC, ultima vedeta care se alatura trendului fiind baschetbalistul Kobe Bryant. Acesta a anuntat de curand ca va lansa un fond de investiti 100 de milioane de dolari, alaturi de Jeb Stiebl, Ceo Web.com, si se va concentra pe tehnologie, media si companii. Dar de ce investesc vedetele in VC si care sunt riscurile la care se expun?

Cand Kobe Bryant juca baschet, spunea ca scopul sau era intodeauna sa castige. Acum, ca multe alte celebritati, si-a gasit o a doua cariera in alta industrie unde mizele sunt mari si competitia este acerba: investitii de capital cu risc ridicat.

Argumentele scepticilor arata ca poate fi riscant pentru startup-uri sa schimbe domeniul doar pentru a sfida celebritatea. Dar multi spun ca venture capital (VC), la fel ca si baschetul sau vanzarea de discuri este mai mult arta deca stiinta.
 
Pe masura ce tehnologia avanseaza, nu este deloc neobisnuit in asa numita "plaja Sillicon" (cu referire la Sillicon Valley) sa vezi ca CEO-ul Yahoo sta umar la umar la evenimente precum Met Gala cu vedete si staruri de cinema, sau sa se vorbeasca despre Mark Zuckerberg si Priscilla Chan ca sunt noii Brad si Angelina.

Dar mai putin cunoscut este ca Anthony Carmelo este partener la startup-ul Melo7 Tech, ca Tyra Banks detine startup-ul Fierce Capital, iar de pe scena, Ellena Degeneres detine Ellen Digital Ventures.

"Riscul ridicat dar si recompensa din aceasta zona a investitiilor este un pas urias pentru a lansa un produs. Dar este o lume in care poti intra", sustine Jon Vanhala care, dupa o cariera la Universal Music Group Island si Def Jam Music Group, a devenit un investitor in startup-uri  si consilier la Crossfade Partners.
 
"Pentru a deveni un profesionist de top in mjlocul presiunii de a lansa un brand si cu un consumator capricios este nevoie, in lumea afacerilor muzicale, de gust si tenacitate. Provocarea de a fi intr-o formatie - dorinta de a depasi respingerea, nevoia de a invata din greseli - fac naturala tranzitia in lumea startup-urilor", spune Vanhala.
 
El da ca exemplu formatia Linkin Park care detine Machine Shop Ventures si au investit in startup-uri ca Lyft, Blue Bottle Coffee si Hyperloop One.

"Ei au fost superstaruri si au cantat in aceasi formatie din liceu. O parte din ei sunt concentrati pe prezentarea vizuala, altii pot fi focusati pe noile tehnologii si au venit intr-un mediu confortabil unde fiecare dintre ei joaca un rol. Inainte de a fi vedete erau necunoscuti si acum sunt superstaruri la nivel mondial si social. Toti au inceput de undeva. 99% dintre acestia au purtat batalii pentru a ajunge unde sunt. A fost necesar sa atraga multa empatie in inceputurile lor creative. Sa stii cum sa intri in competitie si sa performezi este ceea ce atrage atentia asupra ta", explica Vanhala. 

Pascal Pilon, CEO al startup-ului Landr sustine ca fiecare celebritate vine cu perspectiva proprie, credibilitate, si propria-i retea iar motto-ul in randul acestora trebuie sa fie "daca nu putem aduce valoare, nu investim".

De asemenea, exista si greseli si unele vedete s-au confruntat cu critici dure. Dupa o lansare opulenta, startup-ul Tidal a lui Jay-Z care promoveaza pe cativa dintre actionari cum ar fi Nicki Minaj si Kanye West a esuat in a explica detaliile serviciului pe care il ofera.

Lansarea video a Tidal s-a bazat foarte mult experienta in anumite domenii a unor vedete, un factor cheie si pentru Pascal Pilon, Ceo-ul startupului Landr, care foloseste intelegenta artificiala pentru a masteriza piese muzicale la costuri reduse ale unor artisti noi. Investitorii acestui startup il include si pe Nasir "Nas" Jones, legenda hip-hop si partener la startup-ul QueensBridge Venture Partners, ca de altfel si alti cativa artisti.

"Daca a fost ceva grozav in aceste investitii, nu au fost banii. Fiecare celebritate vine cu viziunea proprie, credibilitatea si reteaua proprie. Este foarte folositor pentru a ne introduce in diverse medii din intreaga lume unde suntem adoptati la scara macro.Dar nu este intodeauna asa, spune Cortney Hardin, consultant in stratega digitala.

"Daca un un investitor de top poate oferi sfaturi la fiecare etapa, urmarirea celebritatii de dragul celebritatii poate lasa antreprenorii cu putin pe termen lung. In general problemele apar atunci cand un star pop spune: "Asta pare distractiv, vreau sa fac asta". Banii lor sunt pierduti. Dar ca startup, este foarte greu sa iei bani asa; dupa un an tragi linie si concluzionezi ca este mult mai folositor sa primesti ajutor de la un investitor plictisitor decat  sa ajung sa fi criticat in presa", explica Harding .

Intr-adevar nivelul de implicare variaza printre celebritati. Bono, Ashton Kutcher si Jared Leto de exemplu, sunt cunoscuti pentru perseverenta si portofoliul lor la scara larga.
 
Manageri legendari ca Troy Carter si Scooter Braun care au ajutat la lansarea carierei lui Lady Gaga si Justien Bieber sunt cunoscuti ca foarte conectati in investitiile din startup-urile lor.

"A avea o echipa de incredere care sa mentina investitiile poate face diferenta. Troy Carter sau Scooter Braun sunt intr-adevar tipi destepti. Ei cunosc afacerea. Managerul Madonnei a fost foarte progresist. Accestia sunt oameni de afaceri super priceputi", explica Harding.

De asemenea, Charlie O'Donnell,consultant in VC la stratupul  Brooklyn Bridge  precizeaza ca in viitor trendul este ca investitiile in VC vor fi mai dificile si va exista si concurenta va deveni si mai mare. Este nevoie sa studiezi acest ecosistem si sa iesi afara din propria-ti bula. Cea mai mare provocare pentru o celebritate este sa realizeze in cine poate avea incredere", explica acesta.


Sursa CNBC.COM
Parallax

Vizualizari
40
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri