Dani Rockhoff

Un miliard de dolari pentru un startup cu lame de ras

Imagine principala
Un miliard de dolari pentru un startup cu lame de ras
Gillette, Dollar Shave Club, Mornin‘ Glory. Ce au aceste firme in comun? Lama de ras. Un produs mic si indispensabil, care aduce anual vanzari de miliarde. Gillette isi perfectioneaza produsul de parca ar fi o racheta, cu variante ca Fusion sau MACH3. Ca orice produs de marca, e scump. Din spate vin startup-uri promitatoare, care vand mai ieftin si pe baza de abonament, vrand sa acapareze o cat mai mare cota de piata. Dollar Shave Club-ul american a fost achizitionat saptamana trecuta de Unilever pentru prezumtiv un miliard de dolari, Mornin‘ Glory-ul german este si el in discutii cu investitorii, pentru inca o importanta infuzie de capital.

3,2 milioane de membri are Dollar Shave Club (DSC), un startup din California fondat in 2012. Acestia primesc regulat de la DSC, pe baza de abonament, lame de ras si produse cosmetice pentru barbati. Concernul olandezo-britanic Unilever, specializat in bunuri de consum, a decis saptamana trecuta ca piata DSC este interesanta pentru afacerea sa si a perfectat un contract de achizitie a startup-ului american.

Desi pretul de cumparare nu a fost facut public de catre concernul care fabrica, printre altele, produsele Knorr, Dove si inghetata Magnum , revista Fortune (citata de Handelsblatt.de) a obtinut informatii de la insideri, care apreciaza tranzactia la un miliard de dolari. Unilever spera ca distribuitorul de lame de ras sa depaseasaca anul acesta, pentru prima data, pragul cifrei de afaceri de 200 milioane de dolari.

Inceputurile startup-ului DSC sunt legate de un video provocator ca titlu, postat pe Youtube in martie 2012: “DollarShaveClub.com - Our Blades Are F***ing Great”. Fondatorul Michael Dubin promite ca, pentru un dolar pe luna, trimite clientilor acasa lame de ras de calitate. Urmeaza un tur dezinvolt prin depozitele Dollar Shave Club, cateva remarci glumete si un urs costumat. Video-ul a devenit viral pe retelele de socializare si a atras 12.000 de comenzi in primele 48 de ore. Recordul a fost un cutit in coasta liderului de piata Gillette.

Modelul de afacere al DSC e structurat pe comertul pe baza de abonament, un model inovator. La termene prestabilite, clientilor li se livreaza si apoi li se factureaza comanda periodica, ce functioneaza automat. La inceputul anului 2015, Dollar Shave Club trimitea lunar 62 de milioane de lame de ras unui numar de cca 1,7 milioane de abonati.

Anul trecut, cifra sa de afaceri a fost de 65 de milioane de dolari si, potrivit declaratiilor fondatorului Dubin, startup-ul se afla pe un trend ascendent. Revista Bloomberg Business evalua la 10% cota DSC pe piata lamelor de ras. Dupa cateva runde de finantare, valoarea sa de piata era evaluata, in 2015, la 615 milioane de dolari. In continuare, reclama start-upului ramane glumeata, imbiind printr-un joc de cuvinte: "Shave time. Shave money".

Insa nu doar Dollar Shave Club e un David care se lupta cu Goliatii de pe piata lamelor de ras, Gillette si Wilkinson. Startup-ul Harry's a ajuns notoriu prin faptul ca, in anul 2014, a cumparat cu 100 de milioane de dolari o fabrica de lame de ras din Turingia (Germania), veche de 93 de ani. Astfel voia Harry's sa isi asigure productia aparatelor sale de ras cu cinci lame. In principiu, Harry's nici nu prea avea de ales, caci restul de fabrici de profil, si asa putine in lume, erau deja in proprietatea Wilkinson-Sword sau Gillette.

Iar fiindca Germania a avut traditie in acest sens, nu se putea ca pe piata lamelor de ras sa nu apara si startup-uri germane. Mornin' Glory e un startup din Berlin fondat in 2012, de Nicolas Stoetter si Fabio Paltenghi. Firma are 16 angajati si a reusit sa atraga, potrivit propriilor sale declaratii, 25.000 de clienti.

Cu investitii in trecut care numara sase cifre (printre care cele de la Christophe Maire, societatea müncheneza de investitii Astutia si Banca de Investitii a landului Brandenburg), Mornin' Glory a declarat, saptamana trecuta, ca poarta discutii pentru o noua finantare. Aceasta ar urma sa sustina financiar planurile de expansiune ale firmei si marketingul pentru un nou produs. "Viziunea noastra este sa cream o marca europeana de cosmetica pentru barbati", a explicat co-fondatorul Paltenghi.

Concurenta e insa acerba pe piata germana, unde nu doar uriasii Gillette si Wilkinson "fac legea", ci lupta se da si cu marcile proprii ale unor lanturi de drogherii ca DM, Rossmann sau Müller. Mornin' Glory foloseste si ea conceptul livrarii pe baza de abonament, insa nu exclusiv. Iar pentru ca nu doar capitala Germaniei, ci si cea a Bavariei vrea sa fie in topul "gazdelor" de firme inovative online, si la München functioneaza un startup, Shave Lab, care ofera "calitate germana" la ras, pentru femei si barbati.
Parallax

Vizualizari
396
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri