Raluca Abrihan

Cine sunt noii lideri ai afacerilor de familie: Tinerii vor sa aduca in companie manageri experimentati din afara familiei – studiu

Imagine principala
Cine sunt noii lideri ai afacerilor de familie: Tinerii vor sa aduca in companie manageri experimentati din afara familiei – studiu
Viitoarea generatie de lideri ai afacerilor de familie este bine pregatita, increzatoare si, dincolo de toate, da dovada de o mare ambitie - atat in ceea ce-i priveste pe lideri, cat si pentru companiile lor. 88% dintre acestia vor sa faca ceva deosebit pentru companiile lor, nu doar sa le faca mai mari si mai puternice, dar si sa le lanseze pe plan international, sa le diversifice si sa le modernizeze, arata un studiu realizat de PwC Romania.

La realizarea studiului au participat 268 de viitori lideri ai afacerilor de familie din 31 de tari din intreaga lume. Studiul arata ca 60% dintre acestia vor sa extinda companiile lor pe noi piete geografice. Acestia exploreaza noi idei, noi produse si chiar noi modele de afaceri. In acelasi timp, sondajul "Great expectations: The next generation of family business leaders survey" arata ca viitoarea generatie se confrunta cu mai multe provocari, atat din interiorul cat si din afara companiei, precum si in mediul de business.

Increderea viitoarei generatii de lideri de afaceri de familie a crescut, orizonturile acestora s-au largit, iar gradul lor de pregatire pentru pozitiile de conducere s-a imbunatatit. De exemplu, 70% dintre acestia au lucrat in afara companiei de familie pentru a acumula experienta si pentru a depasi deficitul de credibilitate inainte de a se alatura afacerii de familie, mai arata studiul citat.

Respondentii au declarat ca isi doresc sa isi lase amprenta asupra companiilor lor, nu sa fie implicati doar "cu numele" in acestea si nu se sfiesc sa apeleze la ajutor din afara organizatiei pentru a-i ajuta sa-si atinga aceste scopuri. 69% dintre respondenti au declarat ca sunt dispusi sa aduca manageri din afara familiei pentru a ajuta la modernizarea si profesionalizarea companiei.

"O alta tendinta pe care am observat-o in interactiunile noastre cu afacerile de familie este ca multi dintre cei mai talentati viitori lideri ai afacerilor de familie au devenit mult mai selectivi in privinta rolurilor pe care si le asuma in cadrul companiei", a declarat Mihai Anita, Partener, Liderul Echipei de servicii integrate pentru companiile antreprenoriale si afacerile de familie, PwC Romania.

"Acestia isi doresc o pozitie care sa fie pe masura calificarii si abilitatii lor, in care sa exceleze. Eu o intelegere mai adanca si mai nuantata asupra a ce va presupune conducerea unei afaceri de familie in anii urmatori si isi pun intrebari cu privire ce anume trebuie ei sa faca pentru a duce afacerea de familie mai departe", a adaugat Mihai Anita.

Insa in ciuda increderii lor in crestere si a ideilor clare cu privire la obiectivele de afaceri pe care vor sa le atinga, viitoare generatie de lideri de afaceri este constienta ca exista si o mare inertie organizationala. Acestia isi propun o revolutie, dar pentru moment prevad mai degraba o evolutie - in cel mai bun caz. 40% dintre ei au marturisit cu o oarecare frustrare ca le este dificil sa isi faca ideile acceptate de actuala generatie de lideri de afaceri de familie, iar 52% sunt ingrijorati de faptul ca vor trebui sa petreaca timp gestionand politicile de familie.

Chiar daca, in timp, afacerile de familie se pot reinventa, si unele chiar o fac, nu toate reusesc sa se adapteze rapid si pot aparea tensiuni intre respectarea proceselor (si produselor) din trecut si valorificarea oportunitatilor pe care viitoarea generatie de lideri le anticipeaza. De exemplu, 59% dintre respondenti ar dori sa-si diversifice portofoliul de produse, dar 68% cred ca e putin probabil ca firma lor de familie sa faca aceasta schimbare, chiar si in urmatorul deceniu.

"Mediul digital este clar o zona in care exista un obstacol generational. Multi dintre reprezentantii urmatoarei generatii de lideri de afaceri de familie trebuie sa se straduiasca sa-si convinga parintii ca firma lor trebuie sa faca mai mult in zona de digitalizare. Numai 41% dintre respondenti cred ca afacerea lor are o strategie potrivita pentru lumea digitala, iar 29% cred ca afacerile de familie sunt mai incete decat alte tipuri de organizatii in a tine pasul cu noua tehnologie", a declarat Mihai Anita.

Succesiunea este in continuare o preocupare pentru cei care preiau conducerea afacerilor de familie. Chestiunile neclare, cum ar fi felul in care actuala generatie de lideri se va adapta sau cum va reusi cea viitoare sa se ridice la inaltimea precedesorilor sunt in continuare o preocupare majora.

De asemenea, reticenta actualei generatii de lideri de a renunta la fraiele afacerii - ceea ce am denumit in trecut sindromul "batonului cu lipici". 61% dintre respondenti considera ca va fi dificil pentru actuala generatie sa renunte la conducerea afacerii atunci cand urmatoarea generatie va ajunge la conducere, mai arata reprezentantii PwC.

"Este foarte important sa intelegem ca succesiunea este un proces, nu un eveniment: urmatoarea generatie trebuie sa fie pregatita pentru a prelua conducerea companiilor, beneficiind de ajutorul parintilor si dupa predarea oficiala a stafetei, parintii pot continua sa le ofere sprijin si sfaturi, atata vreme cat accepta faptul ca nu mai sunt decidentii", a conchis Mihai Anita.   

PwC deruleaza sondajul Family Business Survey de peste 10 ani, iar in 2014 a lansat si primul sondaj in randul viitoarei generatii de lideri de afaceri de familie. In cadrul sondajului, viitorii lideri au fost intrebati in legatura cu ambitiile personale, planurile pentru viitorul companiilor lor si provocarea unica de a fi "copiii sefilor".
Parallax

Vizualizari
20
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri