Raluca Abrihan

Cine sunt antreprenorii care conduc o afacere de tip startup in Romania: Cat muncesc, cat castiga si cum isi finanteaza business-urile

Imagine principala
Cine sunt antreprenorii care conduc o afacere de tip startup in Romania: Cat muncesc, cat castiga si cum isi finanteaza business-urile
Antreprenorii de startup-uri din Romania muncesc in medie 10 ore pe zi la propria afacere, cu  circa 21% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania, peste o treime dintre acesti antreprenori castiga sub 500 de euro pe luna, iar principalele surse de finantare pentru inceperea afacerii sunt fondurile proprii, potrivit unui studiu realizat de  EY si Impact Hub.

301 de antreprenori romani care conduc afaceri cu o vechime mai mica de trei ani au raspuns intrebarilor Barometrului afacerilor de tip startup din Romania. 66% dintre respondenti au intre 25 si 35 de ani, 19% au peste 35 de ani, in timp ce 15% se situeaza ca varsta sub 25 de ani.

Cei mai multi antreprenori aflati la inceput de drum dedica 10 ore afacerii lor in fiecare zi, ceea ce indica faptul ca lucreaza cu 21% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania. Conform unui studiu Eurofound, angajatii romani au lucrat in anul 2014 cel mai mult dintre angajatii Uniunii Europene, numarul de ore lucrate ajungand la 41 pe saptamana. Desi cei mai multi dedica 10 ore propriei afaceri, 27% dintre antreprenori depasesc limita celor zece ore, unii dintre acestia ajungand chiar la 18 ore de munca in fiecare zi, mai arata studiul citat.

Daca 38% dintre antreprenorii respondenti in cadrul studiului au un venit lunar situat sub 500 de euro, 11% au depasesc nivelul de 2.000 euro pe luna.

In Romania, venitul mediu net in luna noiembrie 2015 s-a ridicat la 432 euro.

Fondurile proprii - cea mai importanta sursa de finantare pentru inceperea afacerii

Conform Global Entrepreneurship Monitor 2012 US Report, 73% dintre antreprenorii care au fondat companii in Statele Unite le-au finantat din economiile personale. Procentul se apropie si in Romania de aceeasi valoare, 69% dintre respondenti indicand fondurile proprii, inclusiv imprumuturi de nevoi personale si salariul incasat dintr-un alt loc de munca decat startup-ul, ca fiind cea mai importanta sursa de finantare. Pe urmatoarele doua locuri se situeaza fondurile europene si finantarile nerambursabile oferite de statul roman, familia si prietenii reprezentand doar a patra cea mai importanta sursa pentru startup-urile locale.

15% dintre respondenti vor sa acceseze fonduri europene in acest an

Din totalul respondentilor, 15% au intentia de a accesa fonduri europene in urmatoarele 12 luni, in timp ce 13% intentioneaza sa acceseze programe guvernamentale pentru startup-uri. Creditele bancare se claseaza pe locul al saselea in intentia startup-urilor, iar pe locurile 7 si 8 se situeaza fondurile de capital de risc si cele de private equity.

Antreprenorii care au participat la studiu mai arata ca birocratia cel mai important obstacol in dezvoltarea unei afaceri in Romania. Neclaritatile legislative, lipsa de informatii, legislatia stufoasa - sunt doar cateva aspecte semnalate de antreprenorii de startup ce sunt corelate cu fenomenul birocratiei.

In topul obstacolelor identificate de antreprenori, atat maturi cat si aflati la inceput de drum, intra de asemenea aspectele fiscale, accesul dificil la finantare si lipsa educatiei antreprenoriale.

26% dintre respondenti isi doresc o relaxare fiscala care sa vizeze numai startup-urile, in timp ce 20% considera ca o relaxare fiscala generala la nivelul firmelor ar avea cel mai mare impact in sustinerea antreprenorilor. In topul masurilor de urmat de catre autoritati pentru a sustine initiativa antreprenoriala intra si reducerea birocratiei (14%), crearea mai multor programe de finantare pentru startup-uri din Fonduri Europene sau fonduri nerambursabile din partea statului roman, dar si crearea unor institutii care sa sprijine in mod real startup-urile prin consultanta, spatii de lucru, incubatoare de afaceri administrate si finantate de stat; un e-ghiseu functional si digitalizarea institutiilor.

Marketing-ul si promovarea - cea mai importanta zona de investitii


In 2016, cei mai multi antreprenori de startup vor aloca resursele cele mai mari pentru promovare (32%) si vanzare si distributie (28%). Definirea produsului sau serviciului este a treia zona de investitii, cel mai probabil datorita faptului ca 50% dintre firmele respondente au sub un an vechime. Operationalul si HR-ul sunt ultimele zone de investitii planificate, la fel ca si definirea si optimizarea modelului de business.

Antreprenorii de startup considera intr-o masura covarsitoare - 86% - ca scoala romaneasca nu ii pregateste pe tineri pentru a deveni antreprenori. Educatia precara a antreprenorilor este indicata chiar de oamenii de afaceri ca al treilea obstacol in dezvoltarea antreprenoriala. Acestia subliniaza lipsa mentorilor si a unei educatii relevante in domeniul financiar, de management, marketing si vanzari.

Frica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului in Romania, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este critica pentru dezvoltarea initiativei personale. Cea mai mare pondere a antreprenorilor de startup considera esecul in afaceri un esec in cariera (26%), in timp ce 22% cred ca acesta va constitui o bariera pentru viitoarele initiative antreprenoriale, iar 20% cred ca indica lipsa abilitatilor necesare. Doar 18% considera esecul un prilej de invatare, iar 5% cred ca acesta nu are un impact asupra viitoarelor startup-uri, mai arata sutdiul EY Romaia si Impact Hub.
Parallax

Vizualizari
123
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri