Ovidiu Popica

Antreprenoriat cu jocuri de societate: afacere inceputa pe credit cu buletinul

Imagine principala
Antreprenoriat cu jocuri de societate: afacere inceputa pe credit cu buletinul
StartupCafe.ro s-a intors recent de la Iasi cu o nebanuit de interesanta poveste de afaceri: negustoria cu jocuri de societate, board games, cum se mai numesc ele in lumea pasionatilor. De la clasicul Monopoly, la jocuri mai recente precum "TZOLK'IN - Calendarul Maias" ori popularul "Regele din Tokyo", nimic nu le scapa celor doi tineri, Alex si Alexandra, pe care i-am intalnit la conferintele Afaceri.ro de la Iasi.

Daca ai cumparat recent un Monopoly sau un Praetor in varianta romaneasca, sunt mari sanse ca jocul din cutie sa fi trecut, mai intai, prin mainile a doi tineri din Iasi. Cand am auzit numele magazinului online lexshop.ro, am crezut, initial, ca trebuie sa aiba ceva legatura cu domeniul juridic.

De fapt, nu despre legi era vorba ci despre jocuri de societate sau board games cum li se mai spune in lumea pasionatilor. Fondatori: Alexandru Trofin si Alexandra Vieru a caror poveste am auzit-o la Camera de Comert si Industrie din Iasi unde StartupCafe a iesit la "vanatoare" de tineri antreprenori.

Alexandra Vieru, co-fondator:




  • Am inceput afacerea in 2007, in 5 m patrati, cu o mica librarie, cu putine produse. Ne-am decis sa intram pe piata din zona noastra, unde locuiam atunci si, usor-usor, am crescut.
  • Am crescut in numar de produse, am crescut in numar de clienti. Ne-am lansat online, foarte, foarte, repede, la finalul lui 2007. Am simtit ca e bine sa fii acolo, sa te gaseasca mai usor clientii.
  • Dupa aceea, am decis ca avem o pasiune pentru jocuri de societate, noi le tot cautam prin librarii si nu le gaseam si atunci am cautat sa le aducem noi. Distribuitori in Romania nu erau, era unul singur si oferta lui era foarte-foarte slaba.
  • Ne-am decis sa mergem la un targ international, am tot cautat cu disperare sa vedem ce se intampla in lume cu aceste jocuri, si am gasit. Am fost, am facut contacte... Eram foarte tineri pe atunci, foarte mici, nu prea stiam noi cu se mananca si usor-usor am intrat pe piata.
  • Am adus la inceput cateva jocuri, apoi gama noastra a crescut foarte mult si ne-am lansat un alt magazin online. Pentru ca piata din Iasi era prea mica pentru noi si e mai bine sa fii prezent pe online cu ce avem noi, ca business.
  • Dupa vreo doi ani, ne-am hotarat ca e momentul sa facem si altceva. Ce-am putea sa facem noi in domeniul nostru? Sa localizam jocuri (n.r. versiuni traduse ale jocurilor) - era o varianta. O varianta in care trebuia sa produci tu, sa te ocupi de productie, luai jocuri de la altii si le aduceai pe piata, jocuri in romana pe care trebuia sa le promovezi.
  • Promovarea a inceput la targuri dar, in Romania, nefiind targuri specializate, ne-am axat pe targuri de carte.
  • Noi producem sub licente jocurile, cum e Monopoly. Il avem in alte limbi si dorim sa-l punem pe piata in Romania. Te duci la producatorul original, cumperi licenta si te ocupi de productie, trebuie sa faci o cantitate anume, pe care ti-o impune si sa incepi s-o distribui in magazine de specialitate, in general librarii, dar si lanturile mari de magazine.
  • Supermarket-urile au si ele o zona dedicata jocurilor si atunci e posibil si acolo. E ceva mai greu sa intri, nu poti sa intri peste tot cu orice, dar muncim sa intram pe piata cat mai puternic.

De muncit, spun cei doi asociati, au muncit si 14 ore pe zi. Alex - cel mai putin vorbaret - marturiseste, totusi, ca a invatat singur, de pilda, cum e cu promovarea online, cum sa-si seteze campanile pe AdWords si ce trebuie sa faca pentru optimizarea site-urilor. Va intrebati probabil cu ce bani au inceput cei doi antreprenori, in cei 5 m patrati. "Am luat de la banca, in 2007, un credit cu buletinul pe persoana fizica. Am imprumutat firma nou creata si asa a inceput totul. Am reinvestit in fiecare an", spune Alexandra Vieru.

Intr-o perioada in care creditele cu buletinul se duceau pe frigidere, televizoare si cuptoare cu microunde, cazul tinerilor care s-au gandit sa investeasca banii intr-o afacere apare ca o exceptie fericita. Dupa 8 ani, firma celor doi antreprenori a depasit jumatate de milion de euro, cifra de afaceri, cu profit in crestere de la an la an. Tot cu bani de la banca au dezvoltat gama de produse si au intrat in relatii cu producatori externi. Fondatorii spun firma lor este intre cei trei mari distribuitori locali din domeniu, cu cea mai mare gama de produse oferite, chiar daca deocamdata nu pot produce in Romania.




  • Din pacate, in Romania, nu exista o fabrica care sa-ti permita asa ceva, se produc in Europa sau in China, depinde de fiecare furnizor de licenta. Ei prefera anumite fabrici si trebuie sa te conformezi datelor puse pe masa.
  • Trebuie sa ne ocupam de traducere, de pus in pagina, de aranjare, de absolut tot ce tine de traducerea in romana, pentru piata noastra. Ne ocupam si de transport, de mai multe lucruri.
  • Business-ul online nu este tinut doar de magazinul online, este si partea de distributie, pentru ca avem mai multe, avem LexGames, care prezinta produsele pe care vrem sa le promovam.
  • Peste cinci ani speram sa avem idei de jocuri si sa le facem noi de la zero, iar asta necesita munca si sa jucam mai multe jocuri pentru idei mai multe.

Nota redactiei:

O echipa StartupCafe a participat recent la conferinta Afaceri.ro din Iasi cu un workshop propriu "Ce poate face internetul pentru afacerea ta". Pe langa prezentarea proiectului StartupCafe.ro, workshop-ul a aratat participantilor ce metode pot folosi pentru a-si promova si dezvolta afacerile utilizand internetul.

Speaker invitat: Cristian Ignat, agentia digitala Canopy, Trainer Certificat Google.
Antreprenor invitat: Alexandra Vieru, co-fondator lexshop.ro, lexgames.ro, recomandat de Banca Transilvania

Workshopul a fost realizat in parteneriat cu Afaceri.ro, cu sprijinul Google Romania si Banca Transilvania.
Parallax

Vizualizari
1843
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri