Ce ii motiveaza pe romani sa intre in afaceri si ce domenii inca reusesc sa atraga potentiali antreprenori

de Raluca Abrihan 17 februarie 2016
Circa 29% dintre adultii din Romanii sustin ca vor sa inceapa o afacere in urmatorii trei ani, procent ce claseaza tara noastra pe locul 16 in lume, peste media europeana de 12,8%. Se inregistreaza insa o usoara scadere fata de 2014, cand 32 % dintre romanii de peste 18 ani erau interesati sa se lanseze in afaceri. In paralel, implicarea guvernului ramane foarte redusa: locul 48 din 62 in ceea ce priveste programele si politicile de sprijinire a antreprenoriatului, arata raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2015 Global Report.

Majoritatea intreprinzatorilor din intreaga lume incep o afacere mai degraba pentru ca au o oportunitate decat din necesitate. Aceasta in proportie de 78% in economiile bazate pe inovatie si de 69% in cele care se bazeaza pe eficienta.

In Romania, care este de asemenea o economie bazata pe eficienta, acest procent este de 69,3%. Drept urmare, ei vad antreprenoriatul ca pe o alegere buna de cariera.

"Faptul ca intreprinzatorii din economiile mai putin dezvoltate ar fi motivati de necesitate pentru a incepe o afacere este o perceptie gresita destul de raspandita", afirma Donna Kelley, profesor la Babson College si coordonatorul raportului.

In Romania, rata activitatii antreprenoriale in stadiu incipient (TEA) este de 10,8% in 2015, fiind vorba de procentul din populatia activa care a facut ceva pentru demararea unei afaceri (a strans bani, a elaborat un plan de afaceri, etc.) sau care are deja o companie cu o vechime de pana le 3,5 ani.

Romania se situeaza in 2015 la mijlocul clasamentului (ocupand locul 30 printre cele 60 de tari care au participat la proiectul GEM in anul 2015). Fata de 2014, Romania inregistreaza o usoara scadere de 0,5 puncte procentuale, insa depaseste in continuare media europeana care este de 7,8% sau rata TEA a unor tari precum Ungaria (7,9%), Polonia (9,2%) sau Bulgaria (3,5%).

Proportia antreprenorilor cu asteptari medii spre mari privind crearea de locuri de munca este similara, indiferent de nivelul de dezvoltare al tarii respective: unu din cinci antreprenori afirma ca vor angaja cel putin 6 persoane.

In Romani
a, acest procent este peste media mondiala, cu 39,8 % de intreprinzatori care isi propun sa angajeze sase sau mai multe persoane in urmatorii 5 ani, ceea ce o situeaza pe locul 4 printre cele 60 de economii studiate, cel mai bine plasata dintre economiile europene.

Raportul citat mai arata ca 70% dintre adultii din intreaga lume considera antreprenorii ca avand un statut social ridicat in societatile in care traiesc. In toate economiile, cea mai mare rata de participare antreprenoriala apartine persoanelor care se afla la mijlocul carierei profesionale, din grupele de varsta 25-35 si 35-44 de ani.  

Ce domenii sunt interesante pentru antreprenorii romani


Aproape jumatate sau chiar mai mult dintre antreprenorii din economiile bazate pe factori si pe eficienta activeaza in domeniul comertului en gros sau cu amanuntul, in timp ce aproape jumatate dintre antreprenorii din economiile bazate pe inovare au demarat afaceri in IT, precum si in domeniile financiar, sanatate, educatie si alte servicii.

Sectoarele principale de activitate in care se incep afaceri in Romania sunt comertul (30,4%) si agricultura (24%).

Economiile bazate pe factori de productie prezinta cea mai mare rata de activitate antreprenoriala in stadiu incipient (TEA) in randul femeilor adulte, de 20%. Aceste economii prezinta de asemenea si cea mai ridicata rata de antreprenori in randul barbatilor, ceea ce se traduce prin aproape 9 femei care au pornit o afacere pentru fiecare 10 barbati intreprinzatori.

"Capacitatea antreprenoriala a unei economii depinde de co-existenta diferitelor tipuri de comportament antreprenorial, ceea ce ajuta la asigurarea unei tranzitii de la stadiul de somer la cel de independent si apoi la cel de a se lupta pentru a crea locuri de munca, a inova, a actiona la nivel global", spune Slavica Singer, profesor la J.J. Strossmayer University of Osijek si autor al raportului.

GEM Global Report din 2015 reprezinta al 17-lea an cand GEM inregistreaza ratele antreprenoriatului in intreaga lume. Raportul a interogat intreprinzatori aflati in faze diferite si le-a evaluat caracteristicile, motivatiile si ambitiile, precum si atitudinile pe care societatile le au fata de o astfel de activitate. Acesta prezinta rezultate bazate pe 60 de tari care au completat chestionarul Adult Population Survey (APS) si 62 de tari care au completat National Expert Survey (NES).



Dictionar de termeni:

TEA (Total Early-Stage Entrepreneurial Activity) -  procentul din populatia in varsta de munca care tocmai a inceput o afacere sau care a lansat-o cu cel mult 3 ani si jumatate in urma.

Descarca aici intregul raport.


1688 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii