​DOCUMENTE Cum vor putea firmele mici si mijlocii sa patrunda in contractele cu statul

de Claudiu Zamfir 20 ianuarie 2016
Intreprinderile mici si mijlocii vor avea acces ceva mai usor la contractele cu autoritatile centrale si locale, prin viitoarea legislatie a achizitiilor publice, dar sansele IMM-urilor vor ramane, inca, relativ subtiri in fata marilor companii. StartupCafe a discutat cu sefii Autoritatii Nationale a Achizitiilor Publice si a analizat proiectele de legislatie in domeniu, din perspectiva afacerilor mici.

Cand a realizat directivele care traseaza cadrul general in care statele membre UE trebuie sa isi adopte legislatia privind achizitiile publice, Comisia Europeana a enumerat printre beneficii si accesul IMM-urilor la contractele publice de achizitii.

Astfel, Guvernul a trimis, in 2015, la Parlament proiectul noii legi a achiiztiilor publice, iar in 15 ianuarie 2016 Agentia Nationala a Achizitiilor Publice (ANAP) a lansat in dezbatere publica un proiect de norme de aplicare pentru viitoarele lege.

Legea este in Parlament inca, iar normele trebuie sa ajunga in Guvern. Pana atunci, insa, StartupCafe a analizat, impreuna cu presedinta ANAP, Roxana Minzatu, si cu alti sefi din Autoritate, cu textele in fata, viitoarele prevederi legislative, din perspectiva accesului IMM-urilor la contractele autoritatilor centrale si locale de achizitii publice:

   - Impartirea lucrarii pe loturi. Firmele mici si mijlocii nu au nicio sansa sa obtina un contract mare de achizitii publice, in fata unei mari companii. IMM-urile nu dispun de numarul de angajati necesar unui contract mare, de reurse financiare, de experienta in lucrari mari.

Pentru a inlesni accesul IMM-urilor la cotractele de achizitii publice, noile proiecte legislative indica mai apasat autoritatii contractante sa imparta in loturi mai mici marile proiecte.

"Art. 140.
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a recurge la atribuirea pe loturi a contractelor de achizitie publica si a acordurilor-cadru si, in acest caz, de a stabili dimensiunea si obiectul loturilor, cu conditia includerii acestor informatii in documentele achizitiei.
(2) In situatia in care autoritatea contractanta nu recurge la atribuirea contractului pe loturi, aceasta are obligatia de a justifica decizia de a nu atribui contractul pe loturi" - prevede Proiectul de lege privind achizitiile publice.

"Art. 31.
(9) In cazul in care, in cadrul unei proceduri se atribuie mai multe loturi, autoritatea contractanta poate stabili criterii de atribuire separate si diferite pentru fiecare lot in parte" - completeaza proiectul de hotarare de guvern privind normele de aplicare.

   - Plata directa a subcontractantului. O practica intalnita este aceea in care o mare companie de constructii castiga, ca antreprenor general, o mare lucrare si o subcontracteaza, pe diferite segmente, unor IMM-uri (care au angajati, utilaje etc).

Viitoarea legislatie a achizitiilor publice va oferi subcontracantilor (IMM-uri, de exemplu) posibilitatea ca, atunci cand isi termina partea lor de lucrare, sa se duca la autoritatea contractanta si sa isi incaseze direct partea lor din bani pe prestatie. Astfel, subcontractantul nu va mai fi obligat sa astepte terminarea lucrarii generale, incasarea conractului de catre antreprenorul general, entru ca abia ulterior antreprenrul general sa-i plateasca si lui partea de prestatie.

Aici, noua legislatie, prevede un mecanism de cesiune de creanta, asfel incat antreprenorul general sa aiba totusi posbilitatea sa cenzureze plata directa de la autoritate catre subcontractant.

"Art.217
(1) Autoritatea contractanta are obligatia sa efectueze plati corespunzatoare partii/ partilor din contract indeplinite de catre subcontractantii propusi in oferta, daca acestia solicita, pentru servicii, produse sau lucrari furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant si subcontractant in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, atunci cand natura contractului permite acest lucru si daca subcontractantii propusi, si-au exprimat optiunea in acest sens.
(2) Autoritatea contractanta stabileste mecanismele care reglementeaza modalitatea de efectuare a platilor prevazute la alin. (1) prin documentele achizitiei, precum si in contractul de achizitie publica/acordul-cadru.
(3) Conditiile si modalitatile de efectuare a platilor prevazute la alin. (1) sunt stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) Dispozitiile prevazute la alin. (1) - (3) nu diminueaza raspunderea contractantului in ceea ce priveste modul de indeplinire a viitorului contract de achizitie publica/acord-cadru" - prevede proiectul de lege.

"Art. 159

1) In aplicarea prevederilor art. 217 din lege, autoritatea contractanta are obligatia de a stabili clauze contractuale obligatorii privind cesiunea de creanta legata de partea/partile din contract care sunt indeplinite de catre subcontractanti.
(2) In vederea determinarii valorii creantei, ofertantul are obligatia de a cuprinde in oferta sa denumirea subcontractantilor si datele de contact ale acestora, partea/ partile din contract care urmeaza a fi indeplinite de catre acestia, valoarea la care se ridica partea/ partile respective, precum si acordul subcontractantilor cu privire la aceste aspecte" - completeaza proiectul normelor de aplicare.

Ce va mai aduce noua legislatie

1. Scapam de "tirania" pretului cel mai mic. Noua legislatie nu va mai obliga autoritatea contractanta sa aleaga ofertantul care vine cu cel mai mic pret, ci va trebui sa tina cont de raportul calitate-pret, la achizitia publica.

Aplicarea criteriului de atribuire "calitate-pret" este obligatorie in cazul contractelor avand ca obiect prestatii intelectuale (de natura celor de consultanta/ asistenta tehnica, elaborare studii, proiectare, supervizare, sau altele asemenea, aferente unor proiecte de complexitate ridicata).

Stabilirea ofertei castigatoare se realizeaza prin aplicarea unui sistem de factori de evaluare unde ponderea alocata factorului pret nu poate fi mai mare de 40%.

In cazul in care criteriul de atribuire utilizat este "costul cel mai scazut", acesta se calculeaza "prin insumarea cuantificarilor in unitatea monetara, exprimate in valoare neta, a eforturilor autoritatii contractante corespunzatoare elementelor ciclului de viata identificate de autoritatea contractanta ca fiind relevante pentru obiectul contractului in fiecare an de utilizare a echipamentului, serviciului sau lucrarii achizitionate si in plus fata de costul de achizitie"  - explica ANAP.

Mai "pe romaneste", atunci cand o primarie cumpara o imprimanta, autoritatea contractanta trebuie sa aleaga acea imprimanta la care costul de utilizare pe o anumita durata (tinand cont de consumul si pretul tusului, consumul de curent, alte consumabile) este mai redus. De exemplu, o imprimanta cu jet de cerneala este mai ieftina decat o imprimanta laser, insa costul de utilizare poate fi mai mare la prima.

Sau "nu dau pe masina cat dau pe benzina" poate fi o situatie de evitat.

2. Transparenta procedurilor. Noua legislatie vrea sa oblige autoritatile contractante sa deruleze procedurile de licitatie publica doar in sistem electronic online (Sistemul Electronic de Achizitii Publice - SEAP). Doar daca nu functioneaza SEAP se va putea folosi, ca exceptie, procedura offline.

3. Pretul neobisnuit de scazut.
In viitoarea legislatie, autoritatile contractante vor putea respinge un ofertant pe motiv ca a venit cu un pret nejustificat de mic doar in urma unor analize. "Nu mai exista o regula rigida cu privire la ce inseamna pret neobisnuit de scazut, nemaiexistand un procent care se aplica in cazul tutoror achizitiilor publice la intreaga valoare a propunerii financiare, ci comisia de evaluare trebuie sa identifice elementele de pret ce difera cu mult raportat la preturile pietei (utilizandu-se ca referentiale buletine statistice, indici bursieri si altele asemenea), pentru acestea urmand a fi solicitate explicatii punctuale ofertantilor" - explica ANAP.

Sursa Foto: Pixabay

Resurse utile:

Descarca de AICI proiectul de lege privind achizitiile publice

Descarca de AICI proiectul normelor de aplicare a viitoarei legi a achizitiilor publice.



Citeste mai multe despre:   
3815 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii