Startup-ul romanesc care a primit peste 300.000 de dolari prin crowdfunding: Ce trebuie sa faci pentru a obtine bani pe o astfel de platforma

de Raluca Abrihan 15 ianuarie 2016
In urma cu doi ani, FaceRig - o platforma realizata de sase romani, prin care poti sa iti creezi un avatar -, reusea sa stranga pe site-ul de crowdfunding Indiegogo peste 300.000 de dolari. Unul dintre fondatori a povestit pentru StartupCafe ce au facut cu acesti bani, cum a evoluat de atunci afacerea lor si a explicat care sunt cele mai importante lucruri de care trebuie sa tii cont daca vrei sa obtii o finantare prin crowdfunding.

FaceRig este un program care da voie oricui sa ia forma unui personaj digital, fie el realistic sau fantastic cu ajutorul unui simplu webcam si al unui calculator. Acesta analizeaza continutul semnalului video de la webcam, cadru cu cadru, identifica expressile utilizatorului si le transpune pe un personaj ales de utilizator. Video-ul generat in timp real cu acest personaj digital poate fi mai departe folosit ca un webcam virtual in programe de videoconferinta cum ar fi Skype, sau poate fi salvat ca filme pentru vlog-uri sau YouTube, spre exemplu. “Idea in sine nu este noua, se foloseste in industria filmului si a jocurilor de ceva vreme, insa inainte erau necesare hardware si software costisitore”, spune Dragos-Florin Stanculescu, unu dintre cei sase initiatori ai proiectului.  

Fondatorii FaceRig, toti fosti dezvoltatori de jocuri de consola, au inceput sa lucreze la acest proiect la finalul lui 2013. In scurta vreme l-au lansat pe Indiegogo, un site de finantare participativa, unde sperau sa obtina 120.000 de dolari, banii de care aveau nevoie pentru a putea realiza proiectul. Au reusit sa stranga mai mult decat dublul acestei sume de la peste 14.000 de “finantatori” care isi doreau sa se numere printre primii utilizatori care testau FaceRig.

Au ales sa apeleze la o platforma de crowdfunding in special din trei motive: “ideea trebuia testata - Publicul chiar isi doreste ceva gen FaceRig sau nu? Apoi, Pe parcursul dezvoltarii urma sa avem nevoie de o comunitate cu care sa schimbam idei. Si, bineinteles, fondurile astfel stranse ne-au dat ibertatea sa ne urmarim viziunea fara a face prea multe compromisuri”, mai spune Stanculescu.

Investitia totala in acest proiect se ridica, pana in prezent, la peste 1 milion de euro. “Prototipul a fost facut cu investitie privata si mult efort personal, apoi banii din crowdfunding au dus programul pana in Open Beta /Early Access pe Steam, iar apoi totul s-a sustinut din vinzarile online, pe platforma Steam”, explica reprezentantul FaceRig. Platforma are circa 250.000 de utilizatori, din datele transmise de el, iar acesta cifra ii include doar pe utilizatorii de PC-uri cu Windows, care au accesat FaceRig prin canalul de distributie Steam.

Echipa companiei numara acum 18 persoane si lucreaza la diversificarea platformelor din suita FaceRig, urmand sa lanseze (pe langa cele doua existente deja) alte doua platforme: IRFacerig si FaceRig Studio. Prima va fi o versiune gratuita, care va functiona cu tehnologia RealSense de la Intel, iar ce de a doua se va adresa artistilor 3D profesionisti si animatorilor, precum si celor care vor sa comercializeze continutul video care il genereaza cu ajutorul FaceRig.

In prezent, licentele pentru FaceRig Classic costa 15 dolari, iar pentru FaceRig pro upgrade costa 65 de dolari.



Cele mai importante lucruri de care trebuie sa tina cont un startup care vrea sa isi listeze proiectul pe o platforma de crowdfunding

1. Calitatea prezentarii proiectului – realizarea unui pitch eficient (o prezentare) este un punct la care startup-urile din regiune sunt inca deficitare, dar acest lucru se poate invata in timp, sustine Dragos-Florin Stanculescu
2. Proiectul ar fi bine sa aiba o echipa care sa il duca la capat, nu doar un om
3. Entuziasmul pentru proiect. Trebuie sa va intrebati de ce faceti ceea ce faceti? Daca raspunsul este doar interesul financiar, nu cautati finantare prin crowdfunding, ci mai degraba Venture Capital, mai adauga fondatorul FaceRig.

Cele mai mari greseli pe care le fac cei care vor sa obtina o finantare prin crowdfunding

Din persectiva lui Stanculescu, in topul greselilor, pe care startup-urile care isi listeaza proiectele pe o platforma de finantare participativa le pot face, se numara:

1. Sa nu isi faca temele din punct de vedere legal si contabil inainte de a initia campania.
2. Sa nu aiba in echipa un project manager cu experienta, in special pentru estimarile de resurse necesare pentru completarea proiectului.
3. Sa se lase descurajati daca nu reusesc din prima.

Cat despre ecosistemul romanesc de startu-uri reprezentantul FaceRig spune ca este in continuare pus la incercare de migratia specialistilor si a tinerilor foarte buni din domeniul IT catre tarile mai dezvoltate.  “Absolventi cu adevarat bine pregatiti care doresc sa ramana in Romania si sa construiasca ceva aici sunt tot mai putini de la an la an. Din motive personale, cel putin deocamdata, cu FaceRig am ales calea mai grea si sa pastram tot business-ul in Romania. Dar, probabil, cine vrea un business eficient va infiinta startupul intr-o tara vestica, iar in Romania va externaliza strinc dezvoltarea tehnica”, sustine Dragos-Florin Stanculescu.

Despre strategia lor de business pentru perioada urmatoare el spune ca, momentan, nu sunt in cautarea unui investitor: “Daca ar fi sa acceptam o investitie externa am face-o doar pentru a accelera puternic cresterea globala a  FaceRig, nu pentru ca ar fi o necesitate. In acest caz investitorul ideal ar trebui fie o companie mare internationala, care sa nu vina doar cu bani ci si cu know-how-ul, infrastructura si conexiunile necesare pentru a scala FaceRig la o operatiune globala "ca la carte". Probabil in cazul asta e corect sa spunem ca am cauta un partener de crestere, nu strict un investitor”.

Citeste si:

Crowdfundingul capata contur si in piata locala. Prin ce platforme pot startup-urile romanesti sa obtina finantare





Citeste mai multe despre:   
7297 vizualizari
adauga comentariu 4 comentarii
Mai interesant pentru noi ar fi sa știm cum poate accesa o echipă din România finanțare prin indiegogo sau alte platforme de crowdsourcing. Eu asta speram să găsesc în articol...
Kutez [anonim]
Gasesti in linkurile de mai jos doua dintre cele mai mari platforme de crowdfundig din lume. Daca ai un proiect pe care vrei sa il lansezi pe o astfel de platforma trebuie sa intri in site, la sectiunea "Start a project" sau "Start a campaign" si sa urmezi exact pasii de acolo. Aproape toate platformele de crowdfunding (inclusiv cele romanesti) au in pagina de inscriere a proiectelor un astfel de ghid.
https://www.kickstarter.com/learn?ref=nav
https://www.indiegogo.com/campaigns/new#
Raluca Abrihan [anonim]
daca crezi ca proiectul asta a strans bani pe indiego esti naiv.
cici [anonim]
Uite aici campania lor: https://www.indiegogo.com/projects/facerig#/
Xulescu [anonim]