Raluca Abrihan

De ce femeile fondatoare de startup-uri primesc mai puţine finanţări de la investitorii privaţi

Imagine principala
femei in afaceri

Un dezechilibru important între numărul bărbaţilor care conduc startup-uri - în special cele din tehnologie –, şi cel al femeilor există atât în ţările cu o industrie a startup-urilor bine dezvoltată, cât şi în cele cu industrii de acest gen mai slabe. Spre exemplu, în Statele Unite firmele IT sunt dominate de bărbaţi pentru că 98% din investiţiile făcute de fondurile de risc (venture capital) se duc către startup-urile fondate de bărbaţi.

 

Dacă ne uităm în continuare la exemplul Statelor Unite, vedem că 38% din totalul afacerilor de acolo sunt controlate de femei, scrie publicaţia Qz.com. Drept urmare, nu se poate spune că nu există talent de antreprenor şi în rândul femeilor. Cu toate acestea, doar un procent infim din rândul acestor afaceri reuşesc să atragă finanţăr din partea marilor investitori privaţi de tip venture capital.

Acestea sunt adesea trecute cu vederea de astfel de investitori pentru în cazul lor finanţatorul analizează mai degrebă cauzele unor posibile eşecuri, decât punctele forte care le-ar putea duce la succes, arată unele studii recente citate de Quartz.

În discuţiile pe care le au cu potenţialii investitori femeile sunt adesea întrebate ce strategie au pentru a preveni pierderile. În schimb, bărbaţilor li se pun întrebări, în special, legat de potenţialul afacerii lor, arată un raport realizat de Academy of Managemen – asociaţie din Statele Unite, raport numit: “Le cerem bărbaţilor să câştige, iar femeilor să nu piardă”.

 

Cercetători de la Universitatea din Columbia şi Universitatea din Pennsylvania au analizat înregistrările discuţiilor şi negocierilor dintre investitorii şi antreprenorii prezenţi la Disrupt – eveniment de renume, dedicat startup-urilor, organizat de TechCrunch, înregistrări de la ediţiile anuale din 2010 şi până în 2016. Printre startup-urile participante la aceste evenimente se numără: Zenefits, Fitbit, Mint sau Pied Piper.

Principalele întrebări adresate fondatorilor de startup-uri se refereau la potenţialul afacerilor: “Unde vrei să ajungă afacereta... ce aspiraţii ai?”, în comparaţie cu întrebări ce ţin mai degrabă de zona de precauţie, în caz de pierderi, de eşecuri: “În cât timp îţi vei amortiza investiţiile”.

Cercetarea celor două universităţi arată astfel: două treimi dintre întrebările adresate bărbaţilor se concentrau asupra potenţialului firmelor lor, în timp ce acelaşi procent din întrebările adresate femeilor se concentrau asupra felului în care acestea vor vor asigura că învestiţiile vor fi protejate.

Rezultatul investiţiilor obţinute: startup-urile conduse de bărbaţi au obţinut la Disrupt finanţări cu o valoare medie de 17,1 milioane de dolari, de peste cinci ori mai mult decât media finanţărilor obţinute de startup-urile înfiinţate de femei, de 3,3 milioane de dolari.

Drept urmare, specialiştii recomandă ca şi fondatoarele de startup-uri, în discuţiile cu potenţialii investitori să vorbească mai mult despre potenţialul afacerii lor, chiar şi atunci când întrebările se referă la riscuri şi pierderi.

 

Câte femei fac afaceri în România

În anul 2016 numărul firmelor care aveau cel puţin o femeie asociat sau administrator a depăşit 48.000, ceea ce reprezintă 31,6% din cele 152.000 de firme nou înregistrate în România în anul 2016, potrivit unui studiu Creditinfo.

Doar că aceste firme sunt majoritare în domenii precum: Comerţ cu amănuntul produse nealimentare, cod CAEN 4719 (65%) sau Activităţi de consultanţă pentru afaceri, cod CAEN 7022 (52%) şi nu în domenii precum IT-ul.

 

Sursa: Quartz

Foto: Pixabay

Vizualizari
355
Conţinut
Adauga comentariu