Raluca Abrihan

Bicicletele Pegas în varianta Uber: Startup-ul care a reinventat brandul românesc vine cu o nouă idee de afacere - închirierea in sistem smart

pegas smart bike

Compania care a relansat cunoscuta marcă de biciclete Pegas va aduce pe piaţă un nou sistem inteligent de închiriere biciclete – smart bike sharing – prin care se va parteneria atât cu instituţii cât şi cu antreprenori, care vor să închirieze biciclete cu ajutorul sistemlui inteligent dezvoltat de companie. Prin acest proiect Atelierele Pegas speră să livreze peste 100.000 de biciclete până la finele anului următor.

 

Proiectul se află încă în stadiu de testare, urmând să fie lanstat oficial în toamna acestui an prin amenajarea câtorva locuri de închiriere care să pună la dispoziţie aproximativ 2.000 de biclete, în total, potrivit lui Andrei Botescu, fondator al firmei Atelierele Pegas. El nu ne-a dezvăluit care va fi oraşul în care vor lansa oficial proiectul cu acest prim lot de biciclete, dar spune că până la finele anului următor speră ca peste 100.000 de biciclete să fie livrate prin acest proiect, în toată ţara.

Dar, între timp, compania a lansat un mic proiect pilot de acest gen în parteneriat cu Universitatea de Medicina din Târgu Mureş, unde au fost livrate 200 de biciclete Pegas dotate cu sisteme smart bike sharing.

 

Avantajul economic al soluţiei noastre este dat de smart-lock-ul care vine odată cu bicicleta şi rezultă în scăderea costurilor de producţie prin înlocuirea docking-station-urilor cu acesta. Al doilea avantaj este asigurarea mobilităţii printr-un număr mare de biciclete şi de locuri de parcare. Auto-lock-ul inteligent, "creierul" sistemului de bike-sharing, este un sistem performant care conţine câteva funcţii esenţiale şi care definesc sistemul nostru de bike sharing. Cu acesta, prin intermediul scanării unui cod QR plasat pe el, sau prin Bluetooth se poate rezerva, plăti şi elibera o bicicletă, explică reprezentantii companiei.

Smart Bike-sharing-ul imaginat de Atelierele Pegas se bazează pe un device discret, montat pe bicicletă, cu mai multe funcţii, controlat printr-o aplicaţie de telefon. Acesta urmează un flux tehnologic uşor şi modern spre a uşura interacţiunea cu utilizatorul final.

Identificarea locaţiei unei biciclete disponibile, rezervarea bicicletei, funcţia de autolock, plata prin intermediul telefonului, GPS tracking sau senzor de mişcare sunt atributele specifice ale acestui dispozitiv.

O idee simplă guvernează tot acest lanţ tehnologic: utilizatorul întrebuinţează bicicleta atât cât are nevoie şi o poate lasă într-o multitudine de spaţii în interiorul oraşului în funcţie de plasarea sa la finalul utilizării, mai spun reprezentantii Pegas.

 

Preţul unei biciclete care va intra în acest program este de 1.500 de lei, dar acesta nu include si preţul smart-lock-ului sau al softului de management.

“Este vorba despre un proiect customizat, dispozitivul poate avea Bluetooth, GSM , GPS, în functie de dorinţe, sau toate la un loc. Aplicaţia e cea mai scumpă, iar preţul diferă în funcţie de cerinţele clientului. Dar există şi posiblitatea să o dam gratuit dacă acesta ia peste 1.000 de biciclete.

Însă, noi ne dorim foarte mult şi varianta în care să administam noi flota de biciclete, nu să vindem către alţii neaparat. Spre exemplu, si oferim gratuit municipalităţilor flotele de biciclete şi să le administram noi, taxând cu un tarif super economic fiecare cursă de 30 de minute. În felul ăsta putem folosi bicicletele noastre de calitate si nu trebuie să dăm biciclete mai slab configurate pentru a castiga licitatiile care de obicei au criteriu doar cel mai bun pret. Vrem să facem un fel de Uber pentru biciclete, să deţinem şi să operam noi flota în ţară”, mai spune Andrei Botescu.

În ceea ce priveşte preţul de închieriere, directorul Pegas, spune că s-au gândit ca în primă fază să fie vorba de o sumă mică, de 1 leu pentru 30 de minute de închiriere, dar încă nu au stabilit concret acest detaliu.

Noul sistem de bike sharing asistat prin GPS – de tip Smart Bike Sharing a apărut în China în urmă cu câteva luni și a luat o amploare extraordinară. Cel mai bun exemplu în acest sens este cel al companiei Mobike, care a intrat recent şi pe piaţa europeană, după obţinerea unei finanţari uriaşe de 600 milioane de dolari.

Pe scurt, cel care vrea să folosească o bicicleta în acest sistem trebuie să ştie că utilizatorul final îşi instalează aplicaţia în telefonul mobil, scanază codul QR de pe bicicletele companiei, ce le permite deblocarea acestora, iau bicicleta o folosesc cât au nevoie, o lasă unde vor, iar plată serviciului se face direct din contul utilizatorului.

aplicatie Pegas

Avansul tehnologic şi perspectivele acestuia indică faptul că un astfel de sistem înglobează mai multe paliere din punct de vedere constructiv: bicicletă în sine, sistemele informaţionale integrate (GPS, smartlock etc), parcările sau aplicaţiile mobile cu sistem de plată integrat. Sinergia acestor elemente oferă o experienţă îmbunătăţită utilizatorului final şi angrenează din punct de vedere economic mai mulţi participanţi la exerciţiul acestuia. Pe plan local şi nu numai, toate aceste domenii care compun sistemul de bike-sharing aduc un orizont de dezvoltare comunitară şi ajută o parte a economiei într-un mod unic.

Oportunitatea creării de locuri de muncă, comenzile susţinute pentru biciclete şi piese de schimb, aplicaţiile informatice dezvoltate pentru sistem şi mentenanţa lui, oferă un context fezabil de dezvoltare pe termen lung, altul decât modelul clasic din domeniul bicicletelor, sustin reprezentantii startup-ului Atelierele Pegas.

Compania estimează pentru acest an să vândă 25.000 de biciclete si anul viitor circa 30.000. "Dar dacă la acestea se adaugă şi această cerere potenţială de 100.000 de biciclete, pentru România, dar şi Europa de Sud-Est am reuşi să deschidem o fabrica integrată la noi în, proiect la care lucrăm, iar în acestă Toamna vom anunţa locul în care va fi construită această fabrică”, adaugă Andrei Botescu.

Compania Atelierele Pegas a fost lansata pe piata in 2011 de Andrei Botescu. In urma cu doi ani, distribuitorul electro- IT, Network One Distribution (NOD), controlat de omul de afaceri Iulian Stanciu, a cumparat pachetul majoritar de actiuni (51,67%).

 

Citeste povestea startup-ului Atelierele Pegas

Andrei Botescu

Conţinut

Adauga comentariu