SEO - Optimizare pentru motoarele de cautare

Tutorial: SEO - Search Engine Optimisation, Optimizare pentru motoarele de cautare

Introducere

Este anul 2017 si sunt folosite de aproape jumatate din populatia lumii. S-au raspandit mai repede decat orice inventie din istorie si cei mai multi dintre noi le luam ca atare, ca un “bun”care ni se cuvine. Daca nu ati ghicit inca, avand ca indiciu titlul tutorialului, va spunem noi: este vorba de motoarele de cautare. Iata, pe scurt, cum functioneaza si de ce sunt importante pentru afacerile online. 

Cum functioneaza motoarele de cautare

Traim in secolul vitezei. Ritmul de viata este ametitor si, de multe ori, simtim ca nu mai facem fata acestui volum urias de informatii ce ne invadeaza existenta. Motoarele de cautare sunt aici sa ne usureze viata, sa ne ajute sa triem aceasta informatie in favoarea noastra.

Tocmai pentru ca lucrurile s-au intamplat intr-un timp atat de scurt, noi, utilizatorii, am “sarit” peste etapa de a intelege cum functioneaza motoarele de cautare si am inceput sa le folosim pur si simplu. Ideea acestui articol pleaca tocmai de la acest aspect si, vom incerca sa explicam in continuare de ce este important sa cunoastem modul de functionare al acestora cat si cum functioneaza efectiv.

De ce este important sa stim cum functioneaza motoarele de cautare?

  • pentru ca utilizatorii le folosesc in fiecare zi
  • pentru ca pot ajuta utilizatorii sa descopere mult mai usor produsele si serviciile pe care le cauta
  • pentru ca afacerile online pot folosi motoarele de cautare sa-si faca mai vizibile produsele si serviciile

Cele mai cunoscute motoare de cautare din lume

Cei mai multi dintre noi sunt atat de familiarizati cu “Google” incat punem egal intre acesta si motoarele de cautare. Da, Google este atat de cunoscut in intreaga lume incat multi il considera a fi singurul motor de cautare din lume. Totusi, in momentul de fata, exista si alte motoare de cautare. Iata un top 5 al celor mai folosite:

  • Google - acapareaza peste 70% din totalul cautarilor
  • Bing - lansat in 2009 de gigantul Microsoft, inca incearca sa-si gaseasca locul 
  • Yahoo - renumit pentru serviciul de email gratuit, se estimeaza ca are o cota de piata de 7%
  • Baidu - lansat la 1 ianuarie 2000, este cel mai folosit motor din China
  • Yandex – lansat in 1997, este motorul de cautare principal in Rusia si are prezenta in tari precum Ucraina, Kazahstan, Belarus sau Turcia.

Care sunt principiile de functionare ale motoarelor de cautare

Motoarele de cautare indeplinesc doua functii majore: crawleaza (scaneaza) website-urile, construiesc o baza de date in timp real si genereaza o lista de raspunsuri relevante pentru utilizatori.
Sa ne imaginam internetul sau World Wide Web-ul cum mai este el denumit, ca o retea de localitati/orase. Fiecare localitate este un site web. Pentru a “descoperi” fiecare site, spiderii - sau programele de scanare - au nevoie de drumuri, iar aceste drumuri/cai de acces sunt reprezentate de linkuri. Structura aceasta de link-uri este cea care uneste toate site-urile, formand astfel, o retea uriasa.

In acest mod, spiderii calatoresc din site in site, aduna informatiile de care au nevoie, le inmagazineaza si le structureaza (pentru ca ulterior sa se intoarca pe acele site-uri pentru a afla noutatile) si apoi raspund solicitarilor utilizatorilor cu rezultate relevante. Haideti sa descoperim in continuare ce se intampla in fiecare etapa a acestui proces.

Crawling si Indexing

Crawling-ul este prima actiune pe care o desfasoara motoarele de cautare. Spiderii scaneaza fiecare site in parte si aduna toate informatiile relevante despre acesta: numar de pagini, titluri, metadescrieri, imagini, cuvinte cheie, link-uri, si multe altele. Cand termina de adunat informatiile, toate link-urile identificate sunt puse deoparte, pentru ca apoi sa fie din nou crawl-uite pentru continut actualizat, proaspat. Este un practic un proces continuu.

Orice site care este legat/linkuit de alt site, va fi, la randul sau, crawlat. Daca totusi nu exista o legatura/un link (in cazul site-urilor noi) exista si optiunea manuala de a “chema” spiderii. Aceasta solicitare manuala poate fi folosita si de site-urile cu vechime pentru a indexa mai rapid continutul nou creat.

Indexing-ul este procesul prin care toate datele adunate de spideri sunt sortate si plasate intr-o baza de date gigantica. Toata aceasta baza de date va fi folosita ulterior pentru a genera utilizatorilor rezultate relevante. Modul in care este creata acesta baza de dare este esential pentru ultima si cea mai importanta etapa a procesului.

Generarea de rezultate relevante – Pozitionarea rezultatelor

Aceasta este cea mai importanta etapa si, in acelasi timp, cea mai greu de realizat. Obiectivul principal al oricarui motor de cautare este afisarea unor rezultate cat mai relevante pentru utilizatori. Usor de spus dar foarte greu de facut. Concret, cand cineva vrea sa efectueze o cautare pe Google, scrie unul sau mai multe cuvinte in campul de cautare (asta se numeste search query), apasa butonul search si asteapta lista de rezultate oferite de motorul de cautare.

Iata, de exemplu, cum apar primele 4 rezultate oferite de Google pentru cautarea “cum functioneaza motoarele de cautare”

;
Intrebarea este: cum a ales Google cele 4 rezultate ca fiind cele mai relevante si ce criterii au indeplinit aceste site-uri pentru a ocupa primele pozitii organice (organice, adica neplatite)?

La inceput motoarele de cautare se bazau numai pe existenta si densitatea cuvintelor cheie din paginile web. Acest lucru ducea la afisarea unor rezultate de slaba calitate, rezultate ce nu erau intotdeuna in concordanta cu asteptarile utilizatorilor. 
Astazi, motoarele de cautare iau in calcul sute de factori pentru a stabili ordinea rezultatelor. In baza unor algoritmi matematici complecsi – numiti de obicei “ranking algorithms”, toti acesti factori influenteaza, in proportii diferite ,procesul de afisare a rezultatelor.

Specialistii SEO incearca constant sa descopere modul de functionare al motoarelor de cautare

Normal, factorii si algoritmii nu sunt publici in totalitate. Motoarele de cautare incearca sa evite astfel, posibile incercari de manipulare a influentarii rezultatelor. In acest context a aparut si s-a dezvoltat o intreaga arie a marketing-ului online, numita – SEO (search engine optimization). Firmele specializate in servicii seo incearca, prin diverse metode, sa optimizeze site-urile de care se ocupa astfel incat acestea sa ocupe pozitii mai bune in rezultatele organice si sa adune mai mult trafic organic.

In paralel cu dezvoltarea motoarelor de cautare, cele mai cunoscute companii de SEO din lume (MOZNeil Patel, si altii) au dezvoltat o multitudine de aplicatii, desfasora si prezinta numeroase studii si analize ale modului in care functioneaza motoarele, cu scopul declarat de a a descifra cat mai mult din codul ce sta in spatele procesului de ranking.

Si daca lucrurile nu erau indeajuns de complicate, la toate aceste aspecte se mai adauga volumele foarte mari de informatii ce trebuie prelucrate. Numarul incredibil de site-uri - a fost depasit pragul de 1 mld., coroborat cu numarul de cautari efectuate anual de utilizatori - care a trecut se pare de 2 trilioane (conform Search Engine Land), transforma misiunea motoarelor de cautare intr-o adevarata provocare. Mai mult, utilizatorii au nevoie ca informatiile sa le fie livrate aproape instananeu – fiecare secunda in plus fiind perceputa, cel putin, ca un neajuns. Astfel, Google si celelalte motoare de cautare sunt obligate sa tina pasul cu acest ritm de crestere alert si investesc constant sume importante in dezvoltarea infrastructurii.

Sursa datelor pentru grafic

De ce e important pentru afacerile online

  • Motoarele de cautare sunt o realitate pe care nimeni - mai cu seama afacerile online - nu o mai poate ignora. Pentru multi dintre utilizatorii obisnuiti de internet au devenit la fel de importante precum accesul la apa potabila, la curentul electric sau la televiziune. 
  • Milioane de job-uri din intreaga lume se bazeaza pe accesul la internet si pe existenta si functionarea cat mai precisa a Google, Bing, Yahoo, Baidu, Yandex si a altor motoare de cautare.
  • Cunoasterea - atat cat este posibil - a modului de functionare a motoarelor de cautare poate ajuta afacerile online sa-si faca mai vizibile produsele sau serviciile. 

Nota redactiei: Bogdan Stefan este partener in cadrul agentiei de marketing digital Digital Metrics, specializata in servicii SEO. Cu o experienta de peste 5 ani in vanzari/marketing online si mai mult de 10 ani in offline, Bogdan crede in convergenta dintre online si offline. Campaniile de optimizare SEO sunt in topul preferintelor lui si este convins ca pe termen lung, SEO poate deveni avantajul competitiv cel mai greu de copiat de catre concurenta!

Notiuni SEO de baza: in pagina

Daca ai trecut de faza in care ai schitat cum ar trebui sa arate site-ul afacerii tale, te indrepti deja spre o etapa despre care ai auzit probabil de la alti antreprenori cu afaceri online: SEO (optimizare pentru motoarele de cautare) pentru paginile care descriu afacerea, produsele si serviciile pe care le oferi. Bine ai venit la inceputul unui drum lung si destul de complicat! Incercam sa deslusim itele cu un tutorial in care discutam despre ce inseamna SEO in pagina: continut indexabil, cuvinte cheie, meta descrieri, taguri, structura URL-uri, continut duplicat.

1. Continut indexabil

Simplu spus, indexarea unui site inseamna ca acel site este "vazut" de motoarele de cautare, precum Google. Cum un site are, de regula, mai multe pagini, cand spunem indexare ne gandim, de fapt, la ce procent din acele pagini apar in motoarele de cautare.

Intr-un articol recent, cei de la Google au precizat ca daca pe un site exista articole/pagini care nu au niciun link catre ele, este probabil ca Google nu le va putea indexa. Linkurile pot proveni din acelasi site, sau de pe site-uri externe, dar e nevoie ca un articol sa aiba link-uri din alte parti pentru a fi indexat.

Pe de alta parte, trebuie spus, totusi, ca adevarul e doar pe jumatate exprimat: exista posibilitatea ca o pagina sa fie indexata si in alte circumstante, descrise in acest articol - pagina poate fi intr-un fisier sitemap.xml (detalii aici si un generator), sau poate fi trimis in Google Search Console.

Cum poti afla daca site-ul tau a fost indexat? 

Una dintre metode, care nu este 100% exacta, este sa cauti la Google site:numesite.ro (atentie, fara www. inainte; exemplu: site:startupcafe.ro).

O metoda mai eficienta este sa intri pe Google Search Console, sa autentifici site-ul, si apoi sa vizitezi Google Index => Index Status, ca in imaginea de mai jos:

Ce masuri sa iei pentru a creste gradul de indexare al site-ului?

a. Autentifica site-ul la Google Search Console, procedeu precizat mai sus;
b. Creeaza un fisier sitemap.xml (am detaliat mai sus; exista pluginuri pentru majoritatea platformelor importante care te pot ajuta sa automatizezi procesul) si adauga-l in fisierul robots.txt (exemplu: Sitemap: http://www.hotnews.ro/sitemap.xml; de vazut "live" aici: startupcafe.ro/robots.txt);
c. Fa un obicei constant in a incerca sa obtii linkuri catre site-ul tau (detalii - aici si aici).

2. Cuvinte cheie

Cuvintele cheie au o definitie ambigua, in functie de perceptia utilizatorilor. Intai voi incepe cu ce ar trebui ignorat cand ne referim la "cuvinte cheie", si apoi la ce ar trebui sa luam in seama - anume topicuri.

Am intalnit de multe ori situatia in care oamenii cu care interactionam sa considere "Cuvinte cheie in SEO" ca fiind un loc special unde adaugi cuvintele cheie - pot fi taguri in WordPress (discut mai jos despre ele), pot fi keywords stabilite de pluginul Yoast SEO (cel mai folosit plugin de WordPress), pot fi taguri cum e cel de mai jos:

<meta name="keywords" content="HTML, CSS, XML, JavaScript">

Despre taguri in WordPress

In WordPress, folosirea lor poate fi utila, dar poate duce, de asemenea, la continut duplicat. Practica mea este sa folosesc in WordPress mai degraba categorii si, fie sa nu folosesc taguri, fie sa le marchez ca noindex cu un plugin de SEO. De vazut imaginile de mai jos pentru a vedea la ce se refera tagurile in WordPress:

i

De asemenea, legat de focus keyword in Yoast SEO, am intalnit de multe ori persoane care adauga cuvinte cheie in zona de Focus keyword. Rolul acelei casete este doar pentru a masura eficienta stabilirii textelor pentru site, numara frecventa aparitiei unui termen. Termenii setati acolo nu apar in site, Google nu ii poate vedea. Sunt doar niste termeni folositi in back-end (administrare site). 

Asadar, multe persoane folosesc acel Focus keywords in mod eronat - considera ca adauga niste termeni in site, dar de fapt e doar un instrument util in statistici. In opinia mea, rolul acelor statistici e putin util in mod practic, in afara de faptul ca pot starni confuzie, pentru ca folosesc niste criterii de evaluare cu care nu sunt de acord 100% (repetitie termeni in site, e o tehnica relativ invechita, nu ar trebui urmata cu strictete, conteaza mult mai mult topicurile, adica sa vorbesti pe o tema cu cuvinte cheie variate / sinonime / termeni aflati in legatura cu termenul principal, mai degraba decat sa repeti un termen obsesiv).

Cum ramane cu meta keywords? 

Raspunsul corect e ca atributul meta keywords nu mai este folosit de multi ani nici de Google, nici de Bing/Yahoo! (detalii Google / detalii Bing).

Ca o concluzie initiala - tagurile de WordPress ar trebui fie sa fie evitate, fie sa fie cu noindex, pentru evitarea continutului duplicat, Focus Keywords in Yoast SEO ar trebui ignorat sau folosit cu mari semne de intrebare, meta tagul keywords ar trebui ignorat complet.

Unde ar trebui, totusi, sa folosesti cuvintele cheie? 

Ideal ar fi sa iti construiesti structura site-ului inca de la inceput in jurul unor topicuri. Pentru un magazin online, topicurile principale ar trebui sa fie paginile de produs si paginile de categorii. Aici trebuie avut in vedere ca daca un produs/o categorie are mai multe URL-uri, cu continut foarte similar, sa fie folosit rel=canonical

Daca e un site de prezentare, topicurile ar putea fi serviciile principale oferite, fiecare serviciu cu pagina lui dedicata. Pentru un blog, fiecare articol ar trebui sa aiba un topic anume.

Am mentionat "topicuri" si nu "cuvinte cheie", pentru ca motoarele de cautare, mai nou, au inceput sa fie din ce in ce mai bune (si trendul este de accentuare a acestei situatii) in a evalua continutul dintr-o pagina web. Termenii au inceput sa fie grupati, mai nou, pe topicuri. 

E de preferat, daca ai un site, sa ai mai putine pagini pe el, cu continut consolidat, si fiecare pagina sa serveasca unei anumite intentii de cautare. Astfel, daca ai de vanzare telefoane iPhone, si fiecare produs are mai multe culori, e de preferat sa ai o singura pagina de produs, si in pagina respectiva vizitatorul sa poata alege o alta culoare a telefonului, mai degraba decat sa faci pagini dedicate pentru fiecare produs. Cand faci asta, insa, ar trebui ca in pagina consolidata sa folosesti termeni referitori la fiecare din variantele de culori de iPhone. Detalii despre topicuri aici si aici.

3. Meta descrieri

Meta descrierile sunt niste bucati de text care apar in motoarele de cautare. Ele nu determina daca un site apare sau nu mai sus in motoarele de cautare, dar contribuie decisiv la rata de click (cu cat o descriere este mai bine facuta, cu atat creste probabilitatea ca cineva sa faca click pe un rezultat). Daca o pagina din site nu are o descriere setata, motoarele de cautare vor incerca sa construiasca una pentru vizitatori, pe baza textului din site.

Ca lungime, ar fi bine sa faci niste experimente proprii, din experienta mea in trecut lungimea recomandata era minimum 110 caractere (optim ar fi minimum 135 de caractere) si maximum 155-160. Mai nou, maximumul s-a extins spre 200 de caractere, dar ar fi bine sa verifici asta in rezultatele proprii.

Ca text pentru descrieri, eu vad doua situatii:

a. In cazul in care descrierea este scrisa manual, pentru fiecare pagina in parte, recomand: [nume pagina curenta] [nume site]: [motivatie / carlig / invitatie de a intra pe site]
Un exemplu, pentru site-ul de fata, ar putea fi: Despre noi - Startup Cafe: Suntem o platforma de comunicare dedicata schimbului de informatii si idei pentru antreprenori. Invata din povestile de succes ale altora. De remarcat ca nu am folosit diacritice, nu se recomanda folosirea lor in descrieri (un tool pentru eliminare diacritice: Inlocuire diacritice).

b. Daca descrierea este facuta automat, de exemplu la un magazin online cu mii de produse in stoc, recomand structura: [nume pagina curenta] [nume site]: [motivatie / carlig #1] [motivatie / carlig #2] [motivatie / carlig #3]
Primele doua elemente sunt clare, sper. Pentru cele 3 texte motivatie / carlig, recomand sa faci niste structuri/bucket-uri cu mai multe elemente. Astfel, poti pune in prima caseta motive pentru care cineva ar cumpara de pe site: "Retur gratuit 30 de zile", "Livrare gratuita pentru cos peste 200 de lei", "Livrare in 2 zile lucratoare", alte asemenea. Si din ele sa alegi doar una singura pentru o descriere. Pentru caseta #3 poti avea acelasi tip de texte, sau poti invita vizitatorii sa intre pe site "Va asteptam pe site" / "Detalii pe site".
Apoi, in functie de URL-ul paginii curente, se poate genera un "hash" automat (programatorii vor sti despre ce e vorba), si pe baza acelui hash se pot extrage aleatoriu texte din prima, a doua, a treia caseta. Astfel, veti evita sa aveti descrierile foarte asemanatoare una cu cealalta, si veti avea si niste texte relativ bine scrise.

Exemplu:
iPhone 7: MagazinOnline.ro - [aleator dintre "Retur gratuit 30 de zile", "Livrare gratuita pentru cos peste 200 de lei", "Livrare in 2 zile lucratoare", pe baza hash URL pagina curenta] [aleator dintre "Prezenta in online din 2001", "Bogata experienta in comert online", "Peste 10.000 de comenzi onorate"] [aleator dintre "Va asteptam pe site" / "Detalii pe site"]

Foloseste Google Search Console si Screaming Frog pentru a verifica descrierile din site.

Un ultim sfat: multi oameni investesc bugete importante in Google AdWords, si acolo acorda importanta deosebita titlurilor, descrierilor si cuvintelor cheie. Pe site, cuvintele cheie se transforma in topicuri, si prioritatea lor scade de multe ori dupa ce site-ul a fost creat (ramane valid pentru bloguri, si magazine online cu produse nou introduse constant). Meta title-urile au un format scurt [nume pagina]: [nume site] (detalii). 

Raman de optimizat de multe ori doar meta descrierile, si acestea sunt ignorate sau tratate superficial. Eu as cauta ca macar pentru cele mai vizitate 100 de pagini din site sa am descrieri OK setate (statisticile se pot obtine simplu din Google Analytics (Behavior => Site Content => All Pages).

4. Taguri
Am vorbit anterior despre cuvintele cheie din site. Discut aici despre tagurile unui site. Le-am intalnit cel mai des pe platforma WordPress, unde arata ca in imaginea de mai jos, dar pot fi prezente si in alte platforme:

Cred ca cele mai importante doua lucruri de zis despre taguri sunt urmatoarele:

a. E foarte importanta consistenta. Daca un articol are un anumit tag, e foarte important ca articolele urmatoare care se refera la acelasi subiect sa aiba acelasi tag. Aici se include sa eviti sa folosesti variatii ale tag-ului ("startup", "start-up", "start-up-uri", "startup-uri"), dar si sa ai bine in minte ce tag-uri sa folosesti constant, sa stii constant care sunt posibilitatile din care sa alegi. Pe motivul acesta, eu prefer categoriile, mai degraba decat tag-urile, in WordPress (sunt vizibile constant, nu ai cum sa le uiti).
b. Pot duce la continut duplicat. Evita sa ai multe tag-uri in site, sau pune "noindex" pe paginile de tag-uri, cu un plugin SEO.

5. Structura URL-uri

Sunt doua mari "scoli" in ceea ce priveste structura URL-urilor:

a. Unii care afirma ca ar trebui sa ai un URL din care sa se inteleaga clar despre ce e vorba in pagina:
www.magazinonline.ro/telefoane-mobile/iphone/iphone-7 (si sa se poata naviga, de exemplu, inclusiv pe
www.magazinonline.ro/telefoane-mobile/iphone/ si pe
www.magazinonline.ro/telefoane-mobile/)
b. Altii care prefera sa fie URL-urile cat mai scurte:
www.magazinonline.ro/iphone-7

Eu am preferat varianta a 2-a, care creste probabilitatea ca o persoana sa vrea sa trimita linkul mai departe. Insa varianta 1, care face ca URL-ul sa fie mai usor de inteles, are si ea sens (detalii aici).

Cateva observatii:

a. Foloseste cuvinte in URL-uri, evita sa folosesti parametri; din linkul de mai jos nu se intelege despre ce e vorba in pagina

b. Evita sa ai mai multe URL-uri pentru acelasi continut, sau foloseste rel=canonical (detalii mai sus) si pastreaza in index-ul Google doar unul din URL-uri.
c. Evita cuvintele foarte scurte, pe cat posibil "cel", "de", "mai", "si", "sau", etc.; daca ti se pare ca au sens in structura URL-ului le poti pastra, dar ca regula generala, evita cuvintele foarte scurte in URL-uri;
d. Evita sa repeti cuvintele in URL-uri. Mai sus, eu am scris (si am repetat cuvantul "iphone"):
www.magazinonline.ro/telefoane-mobile/iphone/iphone-7
Nu e cea mai buna practica, de evitat, pe cat posibil.

6. Continut duplicat

Continutul duplicat este o problema pentru ca motoarele de cautare, daca scaneaza un site cu multe pagini care sunt foarte asemanatoare una de cealalta, trebuie sa se intrebe constant "pe care din aceste pagini, asemanatoare una cu cealalta, sa o afisam?". 

O problema foarte frecventa este la magazinele online, in paginile de categorii produse, care pot fi afisate diferit - pot fi sortate diferit produsele, pot fi aplicate diferite filtre. Si se ajunge astfel ca o pagina de categorie cu 4 pagini de produse sa aiba foarte multe variante posibile, iar motoarele de cautare sa devina confuze: ce varianta ar trebui sa pastreze in index si ce varianta sa ignore. 

O problema in sine poate fi si multipaginarea cu foarte multe sub-pagini. Dupa spusele Google (2013) 25-30% din paginile de pe Internet au in ele continut duplicat.

Ca fapt divers, continutul duplicat e foarte putin probabil sa va afecteze negativ, altfel decat in situatia in care nu tot site-ul va aparea in motoarele de cautare. E genul de eroare cu care un site poate trai mult si bine, dar daca rezolvi intr-un procent important problema continutului duplicat, e probabil sa ai cresteri de trafic.

Ca solutii pentru problemele de continut duplicat:

  • rel=canonical (am discutat mai sus despre aceasta solutie), 
  • rel=next/prev (util pentru paginile impartite in mai multe sub-pagini; detalii aici), 
  • redirectionari 301 (detalii),
  • directiva noindex, follow (mai multe). 
  • pentru paginile internationale, este relevant rel=alternate hreflang (alte informatii).

Ca observatie, cumva separata, ar trebui sa te asiguri ca site-ul are doar una din aceste variante

Iarasi, prima pagina nu ar trebui sa se poata accesa vizitand:

Nota redactiei: Olivian Breda lucreaza ca Digital Marketing Manager pentru The KPI Institute. Este Internet marketer din 2006. Se ocupa de audituri de site-uri, atat pe partea de SEO (optimizare pentru motoarele de cautare), cat si legat de uzabilitate (experienta vizitatorilor pe site-uri). Face, de asemenea, implementari de site-uri pe platforma WordPress. Cofondator al lumeaseoppc.ro (o serie de evenimente pe tema SEO si PPC - reclame platite) si al cetd.ro (carte de branding pentru medici), autor pe olivian.ro (blog personal). 

Notiuni SEO de baza: off page

Procesul de optimizare Off Page nu se refera doar la linkuri si atragerea acestora catre site-ul tau. Este mai mult de atat. Trebuie sa intelegi de la inceput ca SEO Off Page se refera la cresterea vizibilitatii a site-ului tau prin dezvoltarea unei colectii de link-uri de calitate, mentiuni in Social Media si aparitia unor link-uri care duc catre site-ul tau pe alte site-uri. 

In functie de site-ul tau, concurenta, obiectivele de marketing online, timpul petrecut optimizand Off Page site-ul tau va varia. SEO Off Page arata Google-ului ca ai un site de calitate obtinand voturi de incredere de la alte site-uri. Daca ai o gramada de link-uri care vin catre site-ul tau atunci motoarele de cautare isi vor da seama ca ai un site de calitate care ofera valoare vizitatoriilor.

Spre deosebire de optimizarea On Page, optimizarea Off Page se refera la toate acele activitati dezvoltate in afara site-ului tau. Cele mai importante sunt: link building, social media marketing, social bookmarking. Vom examina toate aceste activitati in acest sub-capitol de tutorial. 

De ce este importanta optimizarea Off Page?

Motoarele de cautare se straduiesc sa ofere cele mai bune rezultate de cautare pentru ceea ce cauta un utilizator. Pentru aceasta, ele iau in considerare factorii On Page si Off Page. Un site care are un continut de calitate are sanse mai mari de a atrage link-uri de calitate de pe alte site-uri si au mai multe mentiuni pe social media. 

Care sunt beneficiile optimizarii Off Page? 

O strategie de SEO Off Page va genera urmatoarele beneficii pentru site-ul tau:

  • imbunatatirea pozitiei site-ului in cautarile Google
  • crestere PageRank-acesta este un sistem de calcularea a importantei site-ului tau din perspectiva Google.
  • mai multa expunere-cand site-ul tau se afla in topul rezultatelor de cautare si are link-uri pe site-uri bine clasate atunci cu siguranta vei avea mai multa expunere.

Pasii de pregatire a site-ului tau pentru procesul de link building sunt importanti. Determina de la inceput ce pagini vrei sa optimizezi Off Page. Dupa ce ai determinat ce pagini sa optimizezi, asigura-te ca acele pagini sunt optimizate bine On Page si continutul de pe site este dens, de calitate si cu informatii folositoare pentru utilizatori.

Link building

Este un proces prin care atragi link-uri de calitate catre site-ul tau de pe site-uri si platforme cu autoritate. In esenta prin dezvoltarea de link-uri de calitate externe catre site-ul tau, tu incerci sa atragi cat mai multe "voturi de incredere" pentru a depasii concurentii tai. Spre exemplu daca cineva apreciaza articolul tau si ii da share sau ofera un link pe site-ul sau, atunci motoarele de cautare percep acel link ca fiind un vot de incredere.

In ultimii ani posesorii de site-uri au incercat sa gaseasca cele mai bune metode de a dezvolta linkuri catre site-urile lor pentru a obtine o pozitie mai buna in rezultatele de cautare. Printre ele gasim:

  • directoarele web-precum Pagini Aurii, directoare de informatii despre afaceri.
  • semnaturi pe forumuri-multi oameni comenteaza pe forumuri cu scopul de a obtine link catre site-ul lor. 
  • guest posting-la fel ca si comentariile pe forumuri, guest posting inseamna sa dezvolti articole pe diverse bloguri din industria ta prin care sa dezvolti un link catre site-ul tau. 
  • directoare de articole-daca publici articole in directoare/agregatoare articole poti obtine link catre site-ul tau. 

Follow vs NoFollow 

In exemplele amintite mai sus trebuie sa tii cont de tipul de link pe care site-ul tau il va primi. Trebuie sa te asiguri ca aceste link-uri au atributul de "follow"- adica webmasterul permite robotiilor Google sa acceseze si sa paseze autoritate catre site-ul tau. 

Ce face ca un link sa fie bun?

Trebuie sa intelegi ca nu toate link-urile catre site-ul nu sunt egale. In 2017 nu conteaza cat de multe link-uri atragi catre site-ul tau ci conteaza foarte mult calitatea acestora.

De exemplu degeaba ai 100 de link-uri de pe site-uri care nu sunt bine clasate in rezultatele de cautare. Vei fi intrecut de site-urile care atrag link-uri de pe site-uri cu autoritate si bine clasate in rezultatele de cautare Google.

Atentie! Site-ul tau trebuie sa atraga link-uri naturale; nu utiliza softuri de link-building pentru ca Google te va penaliza!

Asadar, cum poti atrage link-uri de calitate catre site-ul tau? Iata sapte sugestii la care ar trebui sa te gandesti chiar dupa ce termini de citit acest articol:

1. Broken link-building. Cauta site-uri/bloguri din domeniul tau de activitate si gaseste link-uri broken. Nu exista site-uri web care sa nu aiba un link broken. Daca gasesti pe un site de autoritate sau pe un blog care are un link broken si semnalezi acest fapt webmasterului, el se va bucura. Cand semnalezi acest lucru poti cere webmasterului sa adauge link catre site-ul tau ca referinta in domeniu.

Atentie! Inainte de a semnaliza acest lucru catre webmaster, trebuie sa ai pregatit un articol relevant si calitativ care sa fie dat ca referinta.

2. Dezvolta infografice de calitate. Un infografic este este un fisier de tip imagine doar ca in dimensiuni mai mari in care explici un subiect. Aceste tipuri de fisiere sunt perfecte pentru a fi distribuite sau embeduite pe alte site-uri web. Daca ai o promovare eficienta la inceput, acest infografic daca este util si calitativ atunci el va fi share-uit.

3. Image sharing. Daca ai multe imagini despre produsele/serviciile tale atunci este important sa le distribui pe agregatoare de imagini. Foloseste aceste agregatoare - Pinterest, Instagram, Flickr, Imgur pentru a urca imaginile tale si pentru atrage link-uri de calitate catre site-ul. Iata un exemplu de utilizare a unei postari pe Pinterest optimizate pentru un produs.

4. Video sharing. Realizeaza constant continut video despre afacerea , produsele, serviciile tale si distribuie aceste video pe agregatoare de continut video. Cele bune agregatoare de video sunt Youtube, Dailymotion, Vimeo. In descrierile materialului video poti adauga link catre site-ul tau. Iata, in imagine, la completarea caror campuri trebuie sa fii atent, atunci cand incarci un video pe Youtube:

5. Blogging. Din ce in ce mai multe site-uri au un blog in care sunt prezentare mai multe articole informative despre afacere, produse/servicii. Poti dezvolta un blog in care sa postezi articole cu link catre site-ul tau.

6. Social Bookmarking. Daca ai cont pe marile platforme de social media nu uita sa adaugi link catre site-ul tau pe acestea. Adauga link in descrierea afacerii pe Facebook, Google + , Twitter si alte retele de socializare.

7. Guest posting. Cauta cele mai accesate site-uri sau bloguri din nisa ta de activitate si propune editorilor sa dezvolti unul sau mai multe articole pentru acel blog sau website. Astfel vei dezvolta o situatie win-win. Site-ul sau blogul respectiv va avea un articol de calitate, fresh iar tu vei obtine un link catre site-ul tau.

Atentie la penalizarile Google!

Cand implementezi o strategie de link building trebuie sa tii cont de penalizarile Google. Nu ai vrea ca in mijlocul procesului de link building sa fi penalizat de cel mai utilizat motor de cautare. E important sa eviti o penalizare a site-ului tau, pentru ca procesul de recupere dintr-o penalizare este unul greu si consuma timp si energie.

Dezvolta un audit a site-ului tau - in special pentru link-urile catre site-ul tau - macar o data pe luna pentru a vedea ce link-uri vin catre website-ul tau. Ai grija de diversifici anchor textul - schimba textul ancora pe care link-urile care vin catre site-ul tau il au. Adauga diverse forme ale cuvantului tau cheie, poti utiliza de asemenea cuvinte cheie semantice.

Nota redactiei: Flavius Noja este Marketing Manager @ Star Marketing si este indragostit de marketing-ul online . Inca din facultate a inceput sa lucreze ca freelancer in domeniu , iar acum 2 ani si-a deschis prorpia agentie de marketing & web design. Flavius ajuta afacerile mici sa isi dezvolte un brand puternic in online si sa atraga noi clienti prin marketing online.

Cum masori eforturile SEO

Erori de evitat in SEO

SEO in house sau agentie SEO

Cateva lucruri pe care e bine sa le retii