Luminita Pirvu

Top 10 branduri: Cel mai valoros este unul de comerț online mult peste liderul magazinelor tradiționale 

Thumbnail

În topul celor mai valoroase branduri din lume, un retailer care activează online se află pe primul loc și, ce este mai interesant, depășește brandul care reprezintă comerțul tradițional. Aceiași tendință o întâlnim și în România unde, în topul general al celor mai scumpe branduri românești, comerțul online este înaintea celui offline.

Amazon este cel mai valoros brand al lumii, trecând înaintea Apple și Google, conform raportului Brand Finance Global 500 2018. Brandul gigantului e-commerce a crescut cu 42% în ultimul an, până la valoarea impresionantă de 150,8 miliarde US$.

Pornind ca un modest magazin online de cărți, Amazon a devenit cea mai mare afacere online a lumii, atât ca valoare bursieră cât și ca venituri – și nu mai este un simplu retailer online, ci și un furnizor de infrastructură cloud și un producător de electronice. Recent a început să se extindă dincolo de domeniul digital, iar preluarea anul trecut a lanțului Whole Foods pentru 13,7 miliarde US$ a plasat brandul și în comerțul fizic (“brick and mortar”). Amazon este de asemenea prezent în transporturi/shipping, streaming de muzică și video – iar analiștii speculează despre o posibilă achiziție a unei bănci în 2018.

În timp ce oponentul său din comerțul tradițional, Walmart se află pe poziția 9 în valoarea de 61,480 miliarde de dolari. 

În România eMag  ocupă locul doi ca fiind cel mai valoros brand românesc, potrivit raportului Brand Finance România 50. Cu o valoare de 361 milioane euro, eMAG a fost înființat de trei tineri antreprenori în 2001 (Radu Apostolescu, Dan Teodosescu și Bogdan Vlad) într-un apartament de bloc – echivalentul local al “garajului” din Silicon Val

Revenind la raportul Brand Finance Global 500 2018 acesta semnalează că era digitală este în plină desfășurare, iar brandurile de tehnologie urcă în clasament ocupând primele 5 poziții. Astfel Samsung (pe locul 4,cu 92,3 miliarde US$) urmat de Facebook (locul 5 cu 89,7 miliarde US$) au înregistrat creșteri anuale impresionante, de 39% și respectiv 45%, întrecând AT&T (locul 6, cu 82,4 miliarde US$). Schimbările la vârf reflectă un trend global, brandurile de tehnologie cumulând o valoare mai mult decât dublă față de sectorul telecom.

Este de așteptat ca dominația digitalului să crească în anii următori, pe măsură ce alte branduri din acest domeniu vor urca în clasamentul 500. YouTube (deținut de Google) și-a dublat valoarea de brand până la 25,9 miliarde US$, urcând 70 de locuri în clasament, până pe locul 42. 

Brandurile de tehnologie din China, bucurându-se de avantajul unei piețe captive, au de asemenea un potențial mare de creștere a valorii de brand – cu brandurile Alibaba (locul 12), Tencent (locul 21), WeChat (locul 49), Baidu (locul 57), JD (locul 65), și NetEase (locul 121) crecând în medie cu 67% față de anul trecut.

Top 10 cele mai valoroase branduri din lume: 

  • 1. Amazon - 150,8 miliarde de dolari 
  • 2. Apple 146,311 miliarde de dolari 
  • 3. Google 120,911 miliarde de dolari 
  • 4. Samsung 92,289 miliarde de dolari 
  • 5. Facebook 89,684 miliarde de dolari 
  • 6. AT&T 82,422 miliarde de dolari 
  • 7. Microsoft 81,163 miliarde de dolari 
  • 8. Verizon 62,826miliarde de dolari 
  • 9. Walmart 61,480 miliarde de dolari
  • 10. ICBC 59,189 miliarde de dolari 

Totodată, în timp ce economiile emergente din țările BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) furnizează tot mai multe branduri în Global 500, trebuie notat că niciun brand din ECE nu a intrat încă în acest clasament. 

Chiar și cu rate de creștere economică record, și cu acces deplin la piața EU, brandurile locale s-au ridicat foarte greu în economiile postcomuniste, în mijlocul unei competiții acerbe din partea brandurilor occidentale, iar recent trecând prin prima recesiune din viața 

O altă noutate sesizată în raport este că brandurile din China se apropie de valoarea celor occidentale. Creșterea brandurilor chinezești nu se limitează la sectorul de tehnologie, în condițiile în care China continuă să reducă diferența economică față de Statele Unite cu o viteză impresionantă. Comparat cu 2008, brandurile din China și-au majorat ponderea valorică în clasament de la 3% la 15%, crescând cu 888% până la 911,5 miliarde US$ în 2018. 

Astfel State Grid, o firmă de utilități deținută de stat în China, este cel mai mare nou intrat în Brand Finance Global 500 în acest an, ajungând direct pe locul 19 cu o valoare de brand de 40,9 miliarde US$. În plus, brandul cu cea mai rapidă creștere în 2018 vine tot din China – valoarea brandului de băuturi spirtoase Wuliangye a crescut cu 161%, până la 14,6 miliarde US$ în ultimul an, urcând până pe locul 100.

În fiecare an compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale. Primele 500 dintre acestea sunt incluse în raportul anual Brand Finance Global 500.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
3155
Conţinut
Adauga comentariu