Adi Iacob

VIDEO “Uberizarea” afacerilor: Cum pornești un serviciu privat de zbor, fără niciun avion

Thumbnail

În același fel în care Uber și Lyft nu dețin autoturismelor folosite pentru a transporta pasagerii pe care îi servesc, noi startup-uri găsesc modalități de a facilita călătoriile în aer - fără niciun avion.

Jettly este un astfel de startup. Firma care pune în legătură călătorii cu proprietarii de avioane private, într-un efort de a oferi opțiuni accesibile de zbor. Deci, în loc să investească de fapt în noi avioane și să le pună la dispoziție, startup-ul lucrează cu cei care deja dețin avioane și pur și simplu nu le folosesc în acel moment.

Este posibil ca cei care apelează la serviciile Jettly să fie nevoiți să traverseze distanțe relativ scurte cât mai repede posibil, iar avioanele private sunt uneori singura modalitate de transport pentru a ajunge la mii de aeroporturi locale și private greu accesibile, scrie Small Business Trends.

Presa internațională a numit acest concept “Uberfying”, termen preluat de presa română ca “Uberizare”. Mai exact, acest termen exprimă trecerea de la economia clasica, bazată pe proprietate (owned economy), la conceptul de sharing economy — în care oamenii colaborează, împrumutând diferite echipamente (mașini în cazul Uber/Taxify sau aeronave în cazul Jettly) și obțin profit.

Un exemplu mai vechi este NetJets Europe, care în 1986 a pionierat conceptul de proprietate fracționată a avioanelor, oferind indivizilor și firmelor toate beneficiile pe care le-ar avea dacă ar fi proprietarii unei aeronave, dar la o fracțiune din cost, relatează CNBC.

Cum funcționează: un client achiziționează o fracțiune din aeronavă, suma fiind împărțită între ceilalți proprietari, iar în momentul în care el are nevoie de un zbor, avionul este pregătit la cerere pentru utilizare. 

Ce ar trebui să înțeleagă antreprenorii?

În prezent se vorbește despre “uberizarea” multor domenii, antreprenorii găsind modalități de a defalca joburile tradiționale în mai multe sarcini. Acestea sunt alocate oamenilor doar în momentul în care este nevoie să fie îndeplinite, iar salariile sunt determinate pe baza dinamicii cererii și ofertei, iar performanța fiecăruia este revizuită constant. “Uberizarea” ar putea avea beneficii precum flexibilitatea, însă veniturile obținute sunt imprevizibile și ar spori insecuritatea financiară. 

Închirierea unui avion privat nu este singura afacere care se schimbă în economia colaborativă (sharing economy).

Același concept se poate aplica și pentru o mulțime de afaceri diferite. Și așa cum am văzut în ultimii ani, în timpul creșterii economiei colaborative, antreprenorii care au la dispoziție puțină creativitate pot găsi modalități de a oferi produse și servicii fără a trebui să investească în echipament și în costuri de exploatare anterioare.

Uber și Lyft sunt exemple populare. Dar ați putea, de asemenea, să veniți cu noi modalități de a facilita distribuirea de alte servicii sau produse între consumatori, oferind astfel ceva util fără a trebui să investiți efectiv în acele lucruri. 

Un exemplu ar fi o aplicație de schimb de îmbrăcăminte pentru persoanele care doresc să scape de obiectele puțin folosite sau să împrumute costumații pentru ocazii speciale. De asemenea, ceva similar poate fi realizat cu unelte sau echipamente de diferite feluri.

Surse: Small Business Trends, CNBC

 

Parallax

Vizualizari
1297
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri