Claudiu Zamfir

EXCLUSIV. Video-interviu cu fondatorul Taxify: Firmele de taxi luptă împotriva interesului consumatorilor și mai conving politicieni. După București, aplicația va intra în Cluj

Thumbnail

Editor video: Alexandru Rădulescu

 

----

Firmei de ridesharing Taxify îi merge cel mai bine în țările în care oamenii sunt nemulțumiți de opțiunile de transport pe care le au, iar România are un potențial­­­ uimitor pentru această afacere, a declarat, într-un interviu pentru StartupCafe.ro, Markus Villig, fondator și director general (CEO) al startupului estonian care concurează cu Uber în București.

Antreprenorul etonian care și-a deschis afacerea în anul 2013, pe când era în liceu, povestește, în interviul video, că a decis să facă o aplicație pentru transport de persoane în regim de ridesharing pentru că era foarte nemulțumit de serviciile de taxi din orașul său, Tallinn. ”Firmele de taxi luptă împotriva interesului consumatorului” - crede Villig, care susține că uneori firmele de taxi reușesc să covingă și politicieni să pună bețe în roate afacerilor de ridesharing, prin reglementări restrictive.

În interviul realizat de StartupCafe.ro la sediul Taxify de la Tallinn, antreprenorul de 23 de ani ne-a dezvăluit și procentul pe care DiDi, gigant mondial al ridesharingului, l-a preluat din afacerea lui, precum și indicii despre suma cu care au venit chinezii. Materialulele video conțin și imagini din sediul Taxify.

 

StartupCafe.ro: Markus, ai înființat Taxify când aveai doar 19 ani. Cum este pentru un antreprenor să-și facă start-upul la 19 ani?

Markus Villig: Bineînțeles, e o provocare destul de mare pentru un tânăr să-și deschidă o firmă, când nu ai bani, nu ai conexiuni, experiență. Deci, chiar trebuie să muncești din greu și să fii foarte motivat. Acesta este singurul avantaj pe care îl ai față de companiile mari și de antreprenorii experimentați. De asta am început devreme, încă de la 16 ani mă duceam la tot felul de hackathoane, învățam de pe internet, încercam să învăț cum se construiesc produse bune, să învăț din experiența altora.

Așa că la 19 ani aveam deja câțiva ani de experiență on-line în ceea ce trebuia să fac. Dacă nu căpătam această experiență, probabil că aș fi eșuat destul de ușor.

StartupCafe.ro: În 2013, când ți-ai deschis tu afacerea, și Uber era un startup. Ce te-a convins să te îndrepți către o afacere în ridesharing?

Markus Villig: Am vrut să rezolv o problemă personală pe care o aveam. Când eram student, la 19 ani, era foarte greu să iei un taxi în Tallinn, experiența era oribilă, trebuia să suni mai multe firme de taximetrie, pierdeai timpul, te suprataxau, calitatea serviciilor era foarte slabă. Era o mizerie. Am considerat că dacă domeniul era atât de slab însemna că aveam o oportunitate mare să-l îmbunătățesc eu. Dacă era toată lumea mulțumită de serviciile de taxi de la bun început, probabil că nu începeam nici eu această afacere.

StartupCafe.ro: Cum vezi viitorul Taxify și al afacerilor cu ridesharing, care sunt principalele provocări ale acestor modele de afacere?

Markus Villig: Eu cred că principala noastră provocare este să convingem tot mai mulți oameni să renunțe la mașinile personale și să folosească platformele de ridesharing, ca pasageri. Noi credem că fundamental aceasta este cea mai bună soluție de a te mișca în oraș. Deci oamenii n-ar trebui să-și mai cumpere mașini proprii, care pun presiune pe resurse și generează aglomerație în trafic. Deci trebuie să muncim să convingem oamenii că acesta este viitorul.

StartupCafe.ro: În Europa, aplicațiile de ridesharing se confruntă cu provocări de reglementare și cu o opoziție puternică din partea companiilor de taxi. Cum faceți față acestor provocări?

Markus Villig: Cred că principalul nostru atu este că lumea conștientizează că acesta este viitorul. Văd o similitudine cu situația în care acum zece ani companiile producătoare de combustibili fosili încercau să convingă populația că nu există încălzire globală și că sunt un lucru bun carburanții. Tot așa, companiile de taxi își dau seama că aplicațiile de ridesharing sunt viitorul, dar tot încearcă să se opună și încă mai reușesc să convingă politicieni că nu este așa. Dar eu cred că este o bătălie pe care o vor pierde și este doar o chestiune de timp.

StartupCafe.ro: Deci le-ai declarat război companiilor de taxi...

Markus Villig: Aș spune mai degrabă că noi ne batem pentru interesul consumatorilor, iar companiile de taxi luptă împotriva interesului consumatorilor.

StartupCafe.ro: De ce spui asta?

Markus Villig: Pentru că firmele de taxi se luptă doar pentru ce le convine lor. Vor să aibă cât mai puține mașini, pentru a le rămâne lor bani mai mulți, în timp ce aplicațiile de ridesharing vor să aibă înregistrate cât mai mulți șoferi și mașini, pentru ca pasagerii să poată chema o mașină mai repede și mai ieftin. Cred că este evident că noi ne luptăm să aducem clientului un serviciu mai bun, iar firmele de taxi sunt împotrivă.

StartupCafe.ro: Taxify s-a extins în 20 de țări, inclusiv România. Sunt provocări diferite pentru afacerile ridesharing în Europa, America, Africa?

Markus Villig: Sigur, sunt provocări foarte diferite în fiecare țară. De exemplu, în Africa se pune accentul pe cerințele de calitate și de siguranță, iar noi introducem diferite metode de a notifica poliția dacă sunt incidente. În schimb, în Europa nu se pune accent pe asta. Aici, problemele sunt mai mult pe partea de reglementare. Deci fiecare țară este diferită, pentru că transportul are probleme de rezolvat la un nivel foarte local.

StartupCafe.ro: Și cum faceți față acestor diferențe? Sunt provocări în a adapta modelul de business la fiecare țară?

Markus Villig: Sigur. De asta și avem echipe locale. În fiecare țară în care operăm, avem o echipă locală, care înțelege piața, vine cu idei noi și asta este singura cale să autohtonizăm produsul și să avem succes acolo.

Editor video: Alexandru Rădulescu
----

StartupCafe.ro: În august, Taxify a anunțat acel parteneriat strategic cu DiDi, compania-gigant de ridesharing din Asia. Care este situația curentă a acestui parteneriat?

Markus Villig: DiDi este cea mai mare companie de ridesharing din lume, intermediază zeci de milioane de curse pe zi și, evident, pe partea operațională și tehnologică sunt foarte avansați. În acest parteneriat beneficiem de foarte multă experiență de business, învățăm cele mai bune practici și le aducem în această parte a Europei și în lume și ne îmbunătățim produsele.

StartupCafe.ro: În București, unde locuiesc eu, am prieteni care folosesc atât Taxify, cât și Uber, sau numai Taxify ori numai Uber. Care sunt principalele tale avantaje competitive?

Markus Villig: Sunt foarte multe, depind de țară. Unul dintre principalele lucruri pe care ne concentrăm noi este să adaptăm produsul la situația locală. De exemplu, introducem metode de plată locale. În Kenya avem M-Pesa, care este cea mai folosită metodă de plată acolo. Și în țările baltice avem plăți Telecom. Deci sunt astfel de mici lucruri pe care oamenii le apreciază. Dar, în general, ceea ce este comun pe toate piețele este că șoferii câștigă mai bine cu Taxify. Asta ne ajută să atragem cei mai buni șoferi și să aducem la noi mai mulți conducători auto decât celelalte platforme, ceea ce înseamnă că vei chema mai repede o mașină cu noi.

StartupCafe.ro: Am observat că voi scădeți frecvent prețurile pentru pasageri, în București, de exemplu. Cât este de sustenabilă această tactică, pe termen lung?

Markus Villig: Noi suntem un marketplace, deci conectăm șoferii cu pasagerii. Și, de obicei, ceea ce se întâmplă cu marketplace-urile este că pornesc mai greu, pentru că au nevoie de o masă critică de utilizatori de ambele părți. Asta înseamnă că ai nevoie să investești bani în primele 6-12 luni, pentru a construi acest marketplace, astfel încât să fie întotdeauna mașini suficiente și pasageri suficienți pentru șoferi. Așadar trebuie să avem o investiție inițială și, odată construit marketplace-ul, devine sustenabil.

StartupCafe.ro: Din această perspectivă, care este părerea ta despre piața românească, pentru Taxify?

Markus Villig: Eu cred că România are un potențial uimitor de creștere. Nouă ne merge cel mai bine în țările în care oamenii nu sunt mulțumiți de opțiunile de transport pe care le au. De exemplu, dacă mașinile sunt scumpe sau dacă traficul este aglomerat în orașe sau dacă transportul public nu este tocmai minunat, atunci ridesharingul este o alternativă minunată, pe care oamenii chiar doresc să o folosească.

Dacă mă uit la București, este un oraș mare, cu aglomerație în trafic, iar mulți oameni nu mai vor să-și cumpere mașini. Deci este o bună șansă să folosească serviciile noastre, care pot fi mult mai convenabile și, pe termen lung, chiar mai ieftine.

StartupCafe.ro: Dar ce ne poți spune despre public, cât de deschiși sunt românii să folosească aplicații ca Taxify sau Uber?

Markus Villig: Chiar am fost surprinși de cât de bine am fost primiți în România. Este una dintre piețele noastre europene cele mai mari. Sunt sute de mii de oameni care folosesc aplicația noastră în fiecare săptămână (curse, mai probabil - n.r.). Cea mai mare diferență pe o vedem în Europa de Est este că lumea preferă să achite cash și numai o mică parte folosește cardul. Dar în România este exact invers, toate cursele se plătesc electronic, ceea ce nu prea vedem în Europa de Est.

StartupCafe.ro: Câți șoferi aveți înrolați pe Taxify în România?

Markus Villig: În acest moment avem în jur de 3.000 de șoferi în București. Suntem prezenți doar în București, dar căutăm să ne extindem în următoarele orașe, pregătim lansări. Deci avem în jur de 3.000 de șoferi și câteva sute de mii de pasageri.

StartupCafe.ro: Unde plănuiți să vă extindeți în România?

Markus Villig: În mod logic, ne propunem să ne extindem în orașele cele mai mari, unde sunt cele mai bune oportunități să rezolvăm niște probleme de acolo. O altă condiție este ca reglementările să ne permită să ne extindem acolo.

StartupCafe.ro: De exemplu, la Cluj, Timișoara...?

Markus Villig: Clujul, în mod clar, este primul pe listă.

StartupCafe.ro: Uber, de exemplu, s-au extins la Cluj, Brașov, Timișoara. Intrați în această competiție cu ei, unde se duc, mergeți după ei sau aveți altă tactică?

Markus Villig: Noi mergem în orașele cele mai mari. Că este sau nu altcineva acolo pentru noi este mai puțin important. Ceea ce contează este că sunt orașe mari și ne dau ocazia să aducem valoare acolo și, de asemenea, important este ca reglementările să permită ridesharingul.

StartupCafe.ro: Odată, un utilizator al Uber și al Taxify, care este antreprenor, mi-a spus că uneori preferă să folosească Uber, pentru că Taxify nu-i permite să plătească pe firma sa, pentru a-și deduce cheltuielile. Cum răspunzi acestor critici, aș putea spune?

Markus Villig: Astăzi, noi ne concentrăm foarte mult pe piața consumatorilor (în România - n.r.), construim un serviciu pe care oamenii să-l folosească zi de zi. Dar în multe alte țări avem un produs și pentru piața de business, care le permite firmelor să îl folosească pentru angajații lor. Asta este ceva pe care vrem să-l aducem anul viitor și în România.

StartupCafe.ro: Markus, am observat că mulți șoferi folosesc ambele aplicații, Taxify și Uber. Cum vezi asta, concurați pentru același șofer?

Markus Villig: Ei bine, din perspectiva unui șofer este foarte logic. El vrea întotdeauna să-și maximizeze veniturile și cu cât mai multe aplicații folosește cu atât mai multe curse primește. În acest sens, noi înțelegem asta perfect și o primim bine, este OK. Ceea ce încercăm noi să facem este să ne asigurăm că șoferii fac mai mulți bani cu noi, întotdeauna. Așa că la fiecare cursă, ei fac mai mulți bani, de aceea cei mai mulți preferă să conducă cu Taxify decât cu alte platforme.

StartupCafe.ro: Deci aveți acest război, Taxify cu Uber, pe smartphone-urile șoferilor și voi încercați să aduceți venituri mai mari fiecărui șofer...

Markus Villig: Da, bineînțeles, cred că asta este valabil în orice alt domeniu. Dacă vrei cei mai buni șoferi, trebuie să ai cele mai bune condiții. Ceea ce vor șoferii este venitul lor și noi ne concentrăm pe a le aduce cele mai bune venituri.

StartupCafe.ro: Da, dar în același timp pasagerii au parte de prețuri mai mici cu Taxify, deci te mai întreb o dată, cât este de sustenabilă această strategie pe termen lung?

Markus Villig: Sigur, depinde de noi comisionul pe care îl percepem la fiecare cursă. Fundamental, noi suntem foarte eficienți în a potrivi șoferii și pasagerii, astfel încât să obținem o mică parte din fiecare cursă. Bineînțeles, dacă noi luăm o felie mai mică, rămân bani mai mulți șoferului, iar pasagerul trebuie să plătească mai puțin. Ne este tot mai clar că având un model de business cât mai suplu ne permite să oferim cel mai bun produs.

StartupCafe.ro: Când intrați pe o piață, care sunt implicațiile? De exemplu, când ați venit în București, ce ați făcut?

Markus Villig: Cum ne lansăm într-un oraș este destul de simplu. Durează câteva luni. Angajăm o echipă locală, de 3-5 oameni, ei fac cercetare de piață, ei înțeleg unde este potențialul adevărat pentru a aduce valoare, ce tip de produs ar trebuie să lansăm, vorbim cu șoferii, cu flote și începem să asamblăm o flotă. De obicei asta durează una-două luni și pe urmă lansăm serviciile pentru clienți. După ce ne-am asigurat că avem suficienți șoferi să acopere orașul.

StartupCafe.ro: Din această perspectivă, când ați venit în București, care au fost principalele provocări?

Markus Villig: Cea mai mare provocare a fost întotdeauna să strângem o flotă bună de mașini și șoferi, care pot să ofere calitate bună și să fie disponibili. De regulă, acesta este cel mai mare efort. A doua provocare este de obicei pe partea de tehnologie, să înțelegem orașul, să ne asigurăm că avem cele mai bune hărți, că avem locurile de top, că navigația merge bine, că suportăm toate monedele, metodele de plată și așa mai departe.

StartupCafe.ro: Ați ajuns la break-even, în România, de exemplu?

Markus Villig: Ei bine, la nivel global, investim bani să creștem repede. Avem piețe profitabile, iar în alte piețe investim. Bucureștiul este o piață în care vedem mult potențial, deci acolo investim pentru a crește acea piață.

StartupCafe.ro: Dar ce ne poți spune despre securitatea tranzacțiilor, pentru că afacerile din domeniul economiei colaborative implică multe tranzacții on-line, cu provocări pe partea de securitate?

Markus Villig: Din fericire pentru noi, nu avem nevoie să ne ocupăm deloc cu asta. Pe piața globală sunt atâția procesatori de plăți electronice și stabilim parteneriate cu ei. De exemplu, în București, când un utilizator introduce datele de pe card, noi nu vedem acele date. Ele se duc la procesatorul de carduri, noi nu le atingem și nu le stocăm. Deci în acest sens, nu ne îngrijorează aspectul acesta al securității.

StartupCafe.ro: Este acest proces scump pentru voi, pentru că sunt cheltuieli cu procesatorul?

Markus Villig: Sigur, e scump, dar dacă plățile clienților sunt asigurate, merită prețul plătit de noi.

StartupCafe.ro: Din perspectiva ta de tânăr antreprenor, care ar fi aspectele la care ar trebui să fie atenți tinerii antreprenori din România, când se decid să înființeze o afacere în sharing economy?

Markus Villig: În mod special în economia colaborativă, cred că sunt aspectele pe care le-am menționat deja, legate de construirea unui marketplace. Marketplace-urile sunt, tipic, foarte greu de inițiat. Îți trebuie capital să începi o astfel de afacere. Poate fi profitabilă pe termen lung, dar poate fi foarte dificil la început. Dacă un antreprenor nu are bani suficienți la început, pentru a construi un marketplace, i-aș recomanda să se îndrepte către un alt tip de afacere.

StartupCafe.ro: Markus, dar tu cum ai găsit primii bani, pentru a începe afacerea?

Markus Villig: De fapt am început cu numai 5.000 de euro, pentru a construi primul prototip (al aplicației - n.r.) și pentru a face marketing și am împrumutat acești bani de la părinții mei, de la fratele meu, de la familie.

StartupCafe.ro: Ne poți da niște cifre prezente?

Markus Villig: Ei bine, acum suntem foarte bine finanțați, în termeni de zeci de milioane de euro. Evident, când ai succes cu afacerea, începi să atragi investitori și am fost destul de norocoși să aducem la bord destui investitori.

Editor video: Alexandru Rădulescu
----

StartupCafe.ro: Te-aș mai întreba o dată despre parteneriatul Taxify cu DiDi. Până acum, ce a însemnat acest parteneriat pentru voi? Ai spus că sunt cea mai mare companie de ridesharing din lume, dar pentru Taxify ce înseamnă acest parteneriat, mai ales din perspectiva banilor implicați?

Markus Villig: Banii sunt doar un aspect. Ca firmă, noi eram dinainte profitabili, deci banii sunt importanți pentru noi, sunt o valoare, ne ajută să creștem mai repede, dar vedem beneficii mai mari pe partea de experiență. Și asta pentru că ei (DiDi - n.r.) au crescut afacerea la proporții uriașe, noi am învățat mult despre ceea ce înseamnă să construiești operațiunile unei afaceri, tehnologia, care pentru o afacere în ridesharing sunt foarte importante și complexe. Sunt foarte multe unelte și machine learning pe care trebuie să le folosești pentru a construi platforma. Deci toate acestea înseamnă foarte mult pentru noi.

StartupCafe.ro: Obiectivul tău este să crești acest business sau să faci un exit profitabil?

Markus Villig: Cred că transportul este afacerea tech ce consumă cel mai mult. Dacă facem o comparație între afacerile în transport cu afacerile în publicitate, sunt de zece ori mai mari. Într-un domeniu atât de mare, credem că putem construi cel mai mare business de tehnologie din Europa, dacă vom reuși aici. Aceasta este o oportunitate uriașă și sper să ajungem acolo în anii următori.

StartupCafe.ro: Ce procent din Taxify a preluat DiDi, în urma parteneriatului anunțat în august?

Markus Villig: A fost o investiție minoritară, ei au preluat acțiuni de la noi, în jur de 13%. Nu dezvăluim suma investită.

StartupCafe.ro: Dar cam ce ordin de mărime?

Markus Villig: O investiție de 8 cifre (de ordinul zecilor de milioane de dolari - n.r.).

StartupCafe.ro: În Estonia, aveți acces și la fondurile europene. Te-ai gândit să folosești granturi europene sau instrumente financiare europene?

Markus Villig: Ne-am gândit, dar când e vorba de fondurile europene, este și foarte multă birocrație. Trebuie să completezi multe acte, să îndeplinești multe cerințe. Ca startup, aș putea spune că le-am putea folosi numai ca ultimă soluție. De obicei, e mai ușor să obții bani privați și destul de rapid. Ca startup, avem o echipă mică, iar timpul este foarte prețios.

Am folosit un mic grant din partea guvernului Estoniei, vreo 5.000 de euro, la început. Dar acela a fost momentul în care ne-am dat seama că ne lua foarte mult timp, multe luni pierdute pentru 5.000 de euro, deci în final nu a meritat.

StartupCafe.ro: Te-aș întreba și lucruri mai personale. Tu ce ai studiat?

Markus Villig: Ideea e că am început Taxify când eram la liceu, la 19 ani. Am reușit să merg la facultate doar un an, studiam informatica.

StartupCafe.ro: Ai reușit până la urmă să termini facultatea?

Markus Villig: Am făcut doar un an și pe urmă Taxify mi-a acaparat tot timpul.

StartupCafe.ro: Deci afacerea a fost mai importantă pentru tine decât facultatea?

Markus Villig: Da, o ocazie de a construi o mare companie apare o dată în viață, pe urmă mă mai pot întoarce la facultate să o termin. Sunt multe exemple (de antreprenori - n.r.). Ai întotdeauna o șansă să te întorci la facultate, dar nu te mai întâlnești cu ocazia de a construi o astfel de afacere.

StartupCafe.ro: Sunt tot felul de stagii și cursuri pentru antreprenori, educație non-formală. Ai urmat astfel de programe?

Markus Villig: Nu. Am fost la facultate și după un an afacerea mergea atât de bine, încât m-am concentrat numai pe asta. Dar sfatul meu, până la urmă, nu este ca oamenii să se lase de școală, decât dacă afacerea crește cu adevărat. În cazul meu, studiam și mă ocupam de Taxify în paralel și mi-am asumat riscul de a renunța la școală numai când am văzut că afacerea devenea de succes.

StartupCafe.ro: În prima variantă, aplicația cine a dezvoltat-o efectiv?

Markus Villig: Prima variantă am făcut-o eu. Dar am avut un co-fondator tehnic, este Chief Techincal Officer la noi și în prezent.

NOTĂ: Reporterul StartupCafe.ro a fost la Tallinn la invitația Comisiei Europene și a Președinției Estone a Consiliului UE, în urmă cu două săptămâni, pentru evenimentele legate de summitul firmelor mici și mijlocii europene, SME Assembly.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
7281
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
Vio
N
Ieri eram la Romană cu treabă, la un moment dat am trecut pe lângă o parcare de taxiuri. Un cuplu bătrân și, separat, un tânăr se rugau de taximetriști să-i ducă nu știu unde... Toți i-au refuzat. "Se retrageau" și nu luau decât în direcția lor de mers... Întrebarea este: când ne organizăm într-o asociație a consumatorilor prin care să-i înregistrăm și să-i dăm în judecată pe taximetriști?