Raluca Abrihan

Cum a reuşit o echipă de români să strângă peste 440.000 dolari pe Indiegogo pentru o boxa “supererou”. Avantajele şi dezavantajele platformelor de crowdfunding

Imagine principala
sound hero

Sound Hero este o boxă inteligentă, concepută de o echipă de români, care şi-au listat proiectul pe o platformă de strangere de fonduri internaţionlă şi a reuşit să adune peste 440.000 de dolari. Urmeză producţia dispozitivelor şi căutarea de noi investitori pentru a dezvolta afacere, explica coordonatorul proiectului. Cum a evoluat campania de crowdfunding şi care sunt avantajele şi dezavantajele acestui tip de finanţare.

 

Sound Hero, boxa cu bluetooth şi aspect futurist ce aminteşte de un supererou, costă circa 150 de dolari, pentru cei care nu au apucat să o comande de pe platforma de crowdfunding înaintea încheierii perioadei de finanţare, când putea fi achiziţionată la un pret special de 135 de dolari. Există două modele, “supereroul” cu o înălţime de 72 de centimetri (care costă mai mult) şi cel de 45 de centimetri.

Cum a apărut ideea acestui proiect?

Fondatorii proiectului au lucrat iniţial la un asistent virtual pentru un mall din Dubai. Ulterior proiectul a fost pivotat către o boxă bluetooth, povesteşte Andrei Ursachi, coordonatorul acestui proiect, care nu se află la prima campanie de acest fel.

El împreună cu un alt antreprenor au obţinut la începutul acestui an o finanţare de 127.000 de dolari printr-o campanie incheiata cu succes pe Kickstarter, pentru producţia unor pantaloni de ploaie pentru biciclisti, despre care StartupCafe.ro a scris la vremea respectivă.

Crowdfunding-ul îţi permite să validezi un produs inovativ şi să aduni banii necesari pentru producţie. De obicei pentru a produce ceva, este nevoie de o cantitate minimă şi de o investiţie relativ mare, fară a avea o confirmare că produsul este dorit de piaţă. Prin Crowdfunding poţi aduna acea suma de bani de la clienţii tăi. Aceştia vor primi un discount destul de semnificativ, dar în schimb vor aştepta câteva luni până când tu le vei putea livra produsul promis.

Crowdfunding-ul este de asemenea vazut ca un MVP. O campanie de succes iti deschide usa catre investitori, spune Andrei Ursachi.

Crowdfundingu-ul are, totuşi, şi câteva dezavantaje:

  • pentru ca o campanie să devină mare, sunt necesare sume consistente de bani (zeci de mii de euro) care se vor cheltui pe marketing
  • fără un specialist pe marketing nu ai şanse să strângi mulţi bani.
  • platformele trimit trafic/clienti către proiectele care generează muţi bani. Aşadar, degeaba ai un produs foarte bun, dacă nu produci bani prin marketing, nici platformele nu te ajută, mai spune coordonatorul proiectului Sound Hero.

Randamentul banilor cheltuiţi în marketing este de obicei intre 400-500%. Asta înseamnă că dacă vrei să strângi 1.000.000 de dolari ai nevoie de aproximativ 200.000-250.000 de dolari, adaugă Andrei Ursachi.

De asemenea el atrage atenţia că este foarte important ca astfel de proicete să aibă prototipuri disponibile încă de la început pe care să le trimită jurnalistilor şi publicaţiilor de specialitate care nu pot publica recenzii aspura produselor fără să le poată testa înante.

Kickstarter versus Indiegogo

Proiectul Sound Hero a fost listat iniţial pe Kickstarter unde se aştepta să obţină o finanţare de 50.000 de dolari, dar echipa a fost nevoită să îl anuleze şi să îl listeze pe Indiegogo, unde cerea iniţial doar 20.000 de dolari, dar încă din primele zile comenzile au depăşit aşteptările.

Pe Kickstarter nu este permis să foloseşti randări grafice în clipurile video şi în cuprinsul campaniei. Acesta a fost motivul din cauza căruia am fost forţaţi să lansăm produsul pe Indiegogo.

Pe Indiegogo rata de conversie este mult mai mică decât pe Kickstarter din cauza că utilizatorii nu au încredere în portal. Au fost multe proiecte care au adunat foarte multi bani pe Indiegogo si fondatorii nu au mai livrat niciodata produsele. Kickstarter este mult mai selectiv si se bucură de o reputaţie mai bună. După estimările mele, pe Kickstarter proiectele fac de trei ori mai mulţi bani, spune Ursachi.

Ce se întâmplă cu Sound Hero după obţinerea finanţării

Produsul ar urma să între în producţia de serie pentru a fi livrat către cei care au făcut precomenzi pe Idiegogo, în următoarele 4-5 luni.

Boxele vor fi produse într-o fabrica din China, unde au fost comandate pentru început 5.000 de unităţi. Dar echipa Sound Hero speră să continue producţia pentru a putea livra şi către reselleri, dar pentru acest pas ei speră să obţină o finanţare din partea unui fond de investiţii de până într-un milion de dolari.

Avem cerere de la reselleri pentru aproximativ 20.000 de unităţi. Doi dintre asociaţi vor zbura în China pentru a supraveghea producţia. Apoi, pregătim următorul model (Khay) de lansarea pe Kickstarter, imediat după livrarea produselor către clienţi. Cu siguranţă vom continua să vindem boxa în toată lumea. Pieţele principale sunt urmatoarele (in ordine): SUA, Singapore , Australia , Marea Britanie, Germania, India , Emiratele Arabe Unite, a mai spus Andrei Ursachi.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
7722
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
Asta nu e aceeasi chestie? https://www.kickstarter.com/projects/1716824156/k-heroes-experience-your-music-on-a-whole-new-angl/comments

Care a strans 24 k inainte sa fie anulata?