Adi Iacob

4 simptome ale unui mediu de lucru toxic în firmă

Thumbnail

Angajații din firme și implicit afacerile respective pot avea de suferit din cauza unui mediu de lucru toxic. Publicația americană pentru mici afaceri Inc.com enumeră 4 semne ale unui mediu toxic în firme, care ar trebui să-i alarmeze pe patroni.

Un studiu făcut în America, în 2009, a constatat că 64% dintre participanți lucrau atunci cu cineva considerat toxic, iar 94% au lucrat cu cineva toxic pe parcursul carierei lor.

Cea mai proastă veste este că toxicitatea la locul de muncă se răspândește ca un virus, avertizează autorii studiului, Mitchell Kusy și Elizabeth Holloway, care au scris cartea “Toxic Workplace! Managing Toxic Personalities and Their Systems of Power”.

Fără să știe, angajații iau ”boala și acționeză în moduri care completează sau reproduc acele comportamente” care îi fac ”furioși, frustrați și/sau deprimați” - cred autorii.

Înainte să se ajungă aici, e bine să fim atenți la cel puțin 4 semne ale unui mediu de lucru toxic în firme:

  • Bârfa

Bârfa la locul de muncă este ceva obișnuit, dar acestea au efecte dăunătoare atât pentru persoanele implicate, cât și pentru organizație în ansamblu. Iată câteva exemple de costuri ale bârfei la locul de muncă:

  • Scăderea productivității și pierderea timpului.
  • Divizivitatea crește printre angajații. Ca urmare, moralul și încrederea sunt erodate.
  • Zvonurile conduc la o creștere a anxietății, deoarece oamenii nu au o indicație clară despre ceea ce este adevărat.
  • Angajații loiali și cei mai performanți pot pleca.

Urmăriți grupurile de angajați nemulțumiți care își exprimă în mod activ nefericirea. Ei sunt în general “adolescenți corporativi” ale căror timp cu firma este pe cale să expire și care se bazează acum unul pe altul pentru putere și siguranță.

În ceea ce privește bârfa, un bun conducător trebuie să protejeze valorile companiei, acționând rapid pentru a reduce problema imediat. Bârfele se propagă repede dacă nu se sting imediat, iar responsabilitatea fiecărui lider este să asigure siguranța emoțională (și fizică) a lucrătorilor loiali.

  • Hărțuirea

Efectele agresiunii la locul de muncă sunt uriașe și costisitoare pentru întreprinderi. Baird Brightman, om de știință, consultant și scriitor comportamental, afirmă că "agresivitatea (atât verbală, cât și fizică) subminează siguranța și cere oamenilor să distragă resursele de la munca productivă la operațiuni defensive".

Babs Ryan, autor al cărții ”America’s Corporate Brain Drain”, spune că "numai 1% dintre agresori sunt concediați”.

Pe de altă parte, Greg Baer, autor al “Real Love in the Workplace”, are o părere diferită, afirmând că agresiunea este adesea îndreptată către cei cu mai puține cunoștințe. "Cu cât știm mai mult, cu atât mai mult putem câștiga argumente, punem oamenii la locul lor și ne simțim puternici”.

  • Micromanagementul

În cartea sa, “Eye of the Storm: How Mindful Leaders Can Transform Chaotic Workplaces”, Ray Williams consideră că locurile de muncă toxice sunt defapt rezultatele unui management disfuncțional.

  • În primul rând, autorul precizează că aceste probleme apar atunci când managementul se concentrează numai pe ceea ce fac angajații greșit sau pe corectarea problemelor și rareori oferă feedback pozitiv pentru ceea ce se întâmplă.
  • În al doilea rând, Williams afirmă că există prea multe niveluri de aprobare și de gestionare pentru a face lucrurile să se desfășoare în mod eficient, și nu se pune accent pe micromanagementul angajaților.
  • De asemenea, angajații și departamentele sunt înființate pentru a concura pe plan intern, unul împotriva celuilalt, sistemul fiind pus în aplicare prin metrici de performanță care pun accentul pe performanța individuală, mai degrabă decât pe performanța echipei.

Drept rezultat, Williams spune că oamenii sunt considerați mai degrabă obiecte sau cheltuieli decât bunuri, și se pune prea puțin accent pe fericirea sau bunăstarea lor. Ca rezultat, angajații se confruntă cu niveluri ridicate de stres, ceea ce duce la absenteism.

  • Narcisismul

Clinica Mayo din Statele Unite ale Americii definește tulburarea narcisistică a personalității ca fiind "o tulburare mentală în care oamenii au un simț umflat de importanță proprie și o nevoie profundă de admirație; cei cu tulburare de personalitate narcisistă cred că sunt superiori celorlalți și nu dau atenție sentimentelor care aparțin celorlați“.

Potrivit profesorului Preston Ni, autor al cărții “How to Successfully Handle Narcissists”, un angajat patologic narcisist ar putea fi dăunător pentru cariera altora. 

Într-un articol publicat de Psychology Today, Preston Ni descrie 10 caracteristici clasice ale angajaților narcisiști, printre care:

  • Aceste persoane întrerup de obicei conversațiile și au un comportament dominant în cadrul întâlnirilor, prezentărilor, conferințelor telefonice și discuțiilor pe e-mail.
  • Ei sunt cei care se ocupă de lumina reflectoarelor, dorind în mod constant să pară importanți.
  • Aceste persoane le place să devină cât mai puternice și mai influente.
  • Ei nu manifestă îngrijorare față de interesele altora și se concentrează excesiv asupra lor, ceea ce interferează cu dezvoltarea unei atmosfere pozitive în cadrul firmei.

În ceea ce privește manipularea narcisiștilor este mai bine ca aceștia să nu fie provocați, deoarece acest lucru va funcționa în avantajul lor.

Citește articolul original pe Inc.

Vizualizari
4568
Conţinut
Adauga comentariu