Claudiu Zamfir

O școala privată de sudori a reprezentat România la Premiile UE pentru promovarea antreprenoriatului (corespondență din Estonia)

Thumbnail

O școală privată de sudori, înființată de un inginer de 65 de ani, și promovată pe internet de fiul său student, a reprezentat România ca promotor al antreprenoriatului, la Premiilor Europene pentru Promovarea Firmelor (European Enterprise Promotion Awards - EEPA), eveniment susținut de Uniunea Europeană.

Arădeanul Ioan Marin Crișan și-a luat nevasta și băiatul în mașina familiei, un SUV Mercedes, și au călătorit peste 2.000 de kilometri în nord, până la Tallinn, pe cheltuiala lor. Ei au reprezentat România la SME Assembly, evenimentul anual dedicat firmelor mici și mijlocii europene organizat de Comisia Europeană și de Președinția Estonă a Consiliului Uniunii Europene.

Școala de Sudură Arad a câștigat faza pe România a European Enterprise Promotion Awards - EEPA. Proiectul este realizat de Ioan Cișan, în cadrul Patronatului Român Arad.  În finala de la Tallinn, în secțiunea la care au participat și românii, Antreprenoriat responsabil și inclusiv, premiul european a revenit unei organizații din Franța.

Crișan, inginer specializat pe sudură și om de afaceri, are o firmă în domeniu încă din anul 1991 și cunoaște bine ce înseamnă pentru România distrugerea învățământului profesional de  sudori. ”Din 1991 am firma mea, care funcționează și acum, dar nu prea mai funcționează, că ne-au tras alții înapoi, ca și economia. Dar școala de sudură a fost un vis al meu” - spune inginerul.

Thumbnail

El mai spune că școala sa este recunoscută de Ministerul Educației, iar calificările dobândite de cursanți sunt valabile în toate cele 28 de state UE.

Un curs complet costă 1.500 de euro, iar în schimb, cursanții beneficiază, timp de 3 luni, de 240 de ore de practică și 120 de ore de teorie, incluzând desenul tehnic și protecția muncii.

Elevii nu-i ocolesc, în fiecare serie de 3 luni urmează cursul 15-17 persoane.  ”Meseria de sudor este destul de bănoasă și căutată, în România ajunge la 700 de euro pe lună, bani în mână, iar în străinătate un începător ia 1.700 de euro pe lună, net. Un elev de-al meu câștigă la Sidney 9.000 de dolari australieni net” - susține șeful Scolii de Sudură Crișan de la Arad.

Școala are însă și ea costuri destul de mari. Numai factura la energia electrică îi vine 7-8 mii de lei pe lună.

Masiv ca un urs, cu voce groasă (sudează și țigările) și mâini muncite, domnul Crișan se potrivea destul de bine în decorul de la KultuuriKatel, fosta centrală termică a Tallinnului, veche de 100 de ani, transformată acum în hub cultural, în stil steampunk. Aici s-a ținut anul acesta SME Assembly.

via GIPHY

Estonia este, însă, celebră mai mult pentru digitalizarea afacerilor și pentru startupurile de tehnologie, ca Skype, TransferWise sau Taxify, afaceri mai ”trendy”, cum ar veni. Chiar dacă sudorul de 65 de ani nu prea se mai potrivește în peisajul ăsta, fiul său e cel care se ocupă de promovarea on-line a școlii de sudură.

Eduard, 20 de ani, studiază calculatoarele la Politehnica din Timișoara. El a făcut un site în limba engleză, pe platforma Wordpress, simplu, dar util și coerent pentru promovarea școlii de sudori în exterior. Știe el de ce: în vestul Europei, din Austria încolo, școlile bune de sudură sunt destul de scumpe, iar tinerii de acolo ar putea găsi la Arad un chilipir foarte util.

Thumbnail

În rețelele sociale, școala de sudori este prezentă pe Facebook, Twitter și Google Plus. Leonora, soția lui Ioan Crișan, are mereu în mână o tabletă cu care monitorizează mesajele de pe canalele social media ale școlii.

Pentru următoarea ediție a premiilor promotorilor firmelor mici și mijlocii românii se vor putea înscrie începând din februarie 2018, pentru faza națională a concursului. Evenimentul final va avea loc în mandatul Austriei la Președinția rotativă a Consiliului UE, probabil la Viena.

LISTA câștigătorilor Premiilor Europene pentru Promovarea Firmelor (European Enterprise Promotion Awards - EEPA) 2018:

  • Marele Premiu al Juriului.   Olanda - proiectul Innofest, realizat de Stichting Innofest. Innofest folosește opt festivaluri de vară ca laboratoare vii pentru inovare. Start-up-uri, studenți, creatori și IMM-uri își pot testa prototipurile într-un mediu sigur și măsurabil, înainte de a le duce pe piață. În ultimii doi ani, aceste "laboratoare vii" au acordat ajutor unui număr de circa 60 de antreprenori și 100 de studenți. Cu un buget foarte limitat de lansare, a reușit să lanseze 36 de proiecte de inovare.

 

  • Categoria Promovarea spiritului antreprenorial.  Estonia - proiectul Enterprise Village, realizat de MTÜ Ettevõtlusküla. Enterprise Village este un joc prin care se predă antreprenoriatul copiilor de 4-18 ani, pe bază de roluri. Jucătorii simulează situații antreprenoriale folosind interacțiunea reală și IT. Roleplay-ul se desfășoară într-o cameră special amenajată și proiectată, care imită o stradă de business a unui oraș, unde jucătorii împărțiți în grupuri mai mici conduc diferite firme. Sarcinile de joc necesită creativitate, cooperare și cunoștințe și abilități antreprenoriale, financiare și economice. Antrenori instruiți ajută și încurajează jucătorii să experimenteze și să-și analizeze eșecurile și succesele.

 

  • Categoria Investind în abilități antreprenoriale. Suedia - proiectul Business Generator, realizat de Inova. Acest proiect a prezentat unui număr de 20 de firme mici și mijlocii (IMM) o nouă metodă de lucru axată pe adăugarea de valoare afacerii lor, beneficiind de experiență externă. Accentul a fost de a sprijini extinderea și creșterea economică. Drept rezultat, firmele participante și-au majorat veniturile în medie cu 29% (5.443.357 EUR în total). Profitabilitatea s-a îmbunătățit cu o medie de 272% și au fost create 33 de noi locuri de muncă.

 

  • Categoria Îmbunătățirea Mediului de Afaceri.    Spania - proiectul Reempresa, realizat de FUNDACIÓN CECOT INNOVACIÓN. Reempresa este piața de tranzacționare pentru transferul IMM-urilor în Catalonia. Este un model de antreprenoriat și de creștere a afacerilor prin care unul sau mai mulți "re-antreprenori" (cumpărători) își asumă dreptul de proprietate asupra unei firme, pe care o face să crească, fără a trebui să treacă prin faza de înființare, evitând astfel situația de a porni de la zero. Prin urmare, acest proiect păstrează locurile de muncă, promovează creșterea economică și oferă soluții pentru asigurarea continuității pentru afaceri.

 

  • Categoria Sprijin pentru internaționalizarea afacerilor.  Austria - Programul Internationalizare 2015 - 2020, derulat de Ecoplus International GmbH .Acest program cuprinzător sprijină IMM-urile din landul Austria Inferioară în ieșirea pe piețele externe, de la furnizarea inițială de informații la realizarea primelor tranzacții de export sau la crearea de sucursale, cu servicii gratuite și personalizate.

 

  • Categoria Antreprenoriat Responsabil și Inclusiv. Franța - proiectul Adie Microfranchise Solidaire (AMS), realizat de Adie (Asociația pentru Dreptul la Inițiativă Economică). Această inițiativă încurajează antreprenorii care nu au îndrăznit să-și înceapă singuri propria afacere să "facă saltul" în crearea afacerii. Un model  de microfraciză îi ajută să aibă acces la oportunități de creditare, finanțare și dezvoltare a afacerilor. Mai mult de 200 de întreprinzători s-au alăturat deja unei rețele de microfrancize și au beneficiat de sprijinul unui partener pentru a-și înființa și dezvolta activitățile.

Parallax

Vizualizari
1609
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri