Raluca Abrihan

Vânzarea de produse tradiţionale în online: Care este partea cea mai dificilă în a pune pe picioare o astfel de afacere

Thumbnail

În urmă cu jumătate de an, trei antreprenori lansau o platformă online cu produse tradiţionale românesti – vase din ceramică de Horezu, obiecte sculptate în lemn, ţesături artizanale, toate lucrate manual. Cu ce provocări vine o astfel de afacere şi care sunt cele mai căutate produse.

 

Proiectul Învie Tradiția a fost lansat în luna iulie a acestui an de trei antreprenori cu experiență în online, branding și design: Cosmin Cucoș, Alexandru Alucăi (Rocky) și Alexandru Gavril (Gav). Cei trei nu sunt la prima afacere pe care o construiesc împreuna. În urmă cu patru ani ei au fondat Promocrat, o agenție de creație și marketing digital pentru startup-urile din România și nu numai. Platforma se doreşte a fi un magazin online care comercializează doar produse tradiţionale româneşti lucrate, lucrate manual de meşteşugari, iar în următorul an şi un marketplace pentru ca aceşti meşteşugari să îşi poată vinde singuri produsele în online.

“Din luna iulie, de când am lansat oficial magazinul vânzările au urmat un trend de creştere cu aproximativ 100% lunar. Site-ul a fost bine primit, atât de parteneri (avemm un parteneriat activ cu Muzeul Ţăranului Român), dar şi de cumparatori. Vânzările se împart între: 50% cumpărători individuali şi 50% cumpărători de business”, spun reprezentanţii platformei Învie Tradiţia.

Principalele provocări:

  • Cea mai mare provocare a fost realizarea uni sistem logistic eficient. Este în continuare o provocare cu care ne confruntam zi de zi, însă am reuşit să îmbunătîţim semnificativ procesele.
  • O alta provocare a fost cea legata de cashflow, deoarece toate produsele se cumpără cu plata pe loc de la mesteşugari, iar termenul de rulare al stocului este destul de mare. Pentru noi, însa, e foarte important să avem stoc si de aceea ne-am asumat aceste investiţii. În plus, procesul de fabricaţie al produselor ceramice este destul de îndelungat şi uneori asteptăm pentru comenzi chiar şi 2-4 săptămâni, în funcţie de cât de ocupat este mesteşugarul într-o anumită perioadă.
  • Cum o mare parte din cumparatori sunt din Bucureşti, lipsa unui spaţiu de livrare şi expunere a produselor în Bucureşti a fost problematică. Dar, acum, avem un showroom proaspat inaugurat care serveşte atât ca spaţiu de expunere şi vânzare directă, cât şi ca depozit pentru principalele game de produse – au mai explicat fondatorii platformei.

Investiţia în lansarea plaformei Învie Tradiția a fost de 25.000 de euro - costuri de branding, website, echipamente și stocuri de produse.

Cele mai căutate produse sunt cele din ceramicp tradiţionala şi produsele de uz casnic, din lemn.

Putem vorbi, de asemenea, şi de sezonalitatea cererii - de exemplu, aşa cum era şi uşor de intuit, în această perioadă este o cerere mare pentru cadouri, dar şi pentru articole care servesc la prepararea mâncării.

În total, platforma găzduieşte circa 1.000 de produse provenite în cea mai mare parte din zone precum Vâlcea-Horezu, Banat-Timişoara, Suceava-Marginea şi Harghita-Corund.

Gama de produse tradiţionale de Corund este ceva mai mare, pentru că acolo este concentrată şi cea mai mare comunitate de mesteşugari. Acolo locuiesc aproximativ 100 de familii de artizani activi, fiind vorba şi de o ofertă destul de variată.

Pregătirea unui marketplace

Faza a doua a proiectului Învie Tradiţia constă în implementarea unei secțiuni de marketplace, prin care meșterii să își poată vinde direct produsele.

Am hotărât să lăsăm partea de marketplace pentru 2018. Obiectivele noastre în primele luni de la lansare au fost să stabilizăm business-ul şi să ne dăm seama daă este sustenabil.

Pentru partea de marketplace, nu urmărim în special o directie de monetizare, cât conectarea meştesugarilor cu cei care caută acest tip de obiecte. Cumva am început deja să facem acest lucru, pentru că am primit şi solicitări de realizare de produse personalizate şi am creat o legatură între meştesugarii şi iubitorii de artă populară.

Principala provocare cred ca va fi şi asigurarea cadrului de colaborare, deoarece, din experienţa de până acum, clientţi îşi doresc să li se livreze produsele într-un timp foarte scurt. Acest lucru poate fi destul de dificil într-o relaţie directă cu un furnizor care, de cele mai multe ori, este localizat rural. Însa, sperăm ca experienţa de pănă acum, precum şi perioada de testare dinaintea lansării acestei secţiuni să ne ducă la un rezultat final optim – spun fondatorii platformei.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
1424
Conţinut
Adauga comentariu