Raluca Abrihan

Povestea unui brand românesc cu haine aparte, produse la Braşov şi la Oradea. Primele colecţii, vândute în Vama Veche

Thumbnail

Soţii Gheşea lansau la începutul anilor 2000 o afacere cu haine cu un design aparte – cu influenţe hippie. Primul magazin al brandului Mathilde a apărut câţiva ani mai târziu, în Vama Veche. Acum, afacerea de familie cu haine cusute în două fabrici, la Braşov şi Oradea, face vânzări de 1,4 milioane euro.

 

Dacă vrei să construieşti o mică afacere locală, într-un domeniu dominat de mari branduri internaţionale probabil că unica soluţie este nişa potrivită.

Pe asta au mizat şi soţii Mathilde și Răzvan Gheșea, care, în urmă cu mai bine de zece ani, şi-au propus să încerce să construiască un brand de modă, acolo unde deja piaţa din România era destul de aglomerată de produse de marcă, străine şi multe tot mai accesibile ca preţ.

Inițial, eu mă ocupam de businessul meu, iar soția vindea haine prietenilor. Am decis să ducem lucrurile mai departe și am început să colaborăm cu fabrici de confecții. Ulterior, am decis să mergem pe cont propriu. Am început să avem angajați permanenți din 2004. Brandul poartă numele soției mele, tocmai pentru că ideile și talentul vin de la ea. - povesteşte Răzvan Gheşea.

Hainele produse de cei doi soţi au influențe boho, hippie, pe alocuri chiar și rusești sau franțuzești.

Primele vânzări mai importante le-au făcut la târguri precum cel din cadrul Festivalului Medieval de la Sighişoara. Apoi, la sfatul unor prieteni, în 2004, au decis să deschidă un mic magazin în Vama Veche. Acesta există şi azi, este sezonier, dar încă aduce vânzări importante, chiar dacă între timp firma a ajuns să deţină 10 magazine în toată ţară şi să aibă vânzări importante şi în online (circa 9% din totalul vânzărilor).

Online-ul este foarte important, chiar dacă noi nu putem să intrăm pe zona de marketplace pentru că nu producem serii mari, dar am investit destul de mult în magazinul propriu online, unde clientele pot să facă comenzi personalizate în funcţie de măsurile lor. De asemenea, online-ul este important pentru că oamenii sunt acolo constant și astfel ajungi mai ușor la ei – mai spune reprezentantul Mathilde.ro

Toate hainele sunt produse la Braşov, iar ceva mai recent, şi la Oradea.

Am deschis la Aleşd o nouă unitate de producţie, în acest an, pentru că am găsit acolo această oportunitate, după ce un brand local cu vechime în piaţă, tot o afacere de familie, a fost închis. Noi am preluat tot, inclusiv angajaţii, de care avem mare nevoie – spune Răzvan Gheşea.

La Braşov firma deţine două spatii de circa 600 metri pătraţi, unde meşteşugesc la creaţiile Mathilde aproximativ 40 de croitorese, brodeuze, inginere şi creativi.

Materialele sunt aduse în totalitate din import, din ţări precum Italia sau Grecia. Hainele nu sunt tocmai ieftine (o rochie costă, în medie, 100 de euro), dar brandul se poziţionează ca producător de haine pentru femei de peste 24 de ani, cu venituri peste medie.

Fondatorul companiei spune că investeşte în medie circa 70.000 de euro într-un magazin. Unu din cele 10 care funcţionează sub brandul Mathilde este în franciză. La un moment dat erau două, dar unul dintre ele a fost preluat de soţii Gheşea.

Este foarte greu să susţii ca francizat o astfel de afacere dacă nu ai un spaţiu propriu, de altfel, cred că este foarte greu să susţii o franciză la noi în ţară. Poate doar o franciză de super lux, în acest domeiu - mai spune omul de afaceri.

De ce este greu să rezişti pe piaţă cu o afacere 100% românească

Are loc o schimbare drastică a forței de muncă, schimbare care periclitează tot mediul de business local din România, prin absența forței de muncă calificată, dar și mai grav, prin lipsa de interes.

Din păcate, acestea sunt rezultatele politicilor incoerente și dezinteresului autorităților din ultimii ani, care în loc să încurajeze și să investească în educație și în oameni, implicit în forța de muncă și retribuirea judicioasă a acesteia, au creat un haos legislativ educațional și social cu efecte devastatoare.

Cum să concurezi ca firmă cu capital 100% românesc cu puterea financiară a marilor companii internaționale în atragerea de personal calificat? Încercăm să ne menținem în competiție oferind angajaților noștri pachete salariale competitive cu cele ale brandurile internaționale, chiar mai bune pentru persoanele cu responsabilități și vechime, dar în primul rând un mediu de lucru civilizat, mediu plăcut, respect, prietenie, și încredere reciprocă.

O altă soluție e să vii pe piață cu un produs mai bun. Aceasta a fost și premisa succesului brandului Mathilde. Ne-am poziționat pe o nișă creativă, încercând să ne detașăm complet de ceea ce însemna haine și branduri de masă, prin croiuri unice și detalii de broderii și aplicații lucrate manual - este de părere Răzvan Gheşea.

 

Afacerea fondată de soţii Gheşe a avut anul trecut vânzări de 1,4 milioane de euro la finalul lui 2017. Până în 2020, firma estimează atingerea unui prag de vânzări de 2 milioane de euro. Circa 95% din producţie este văndută în ţară.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
3897
Conţinut
Adauga comentariu