Raluca Abrihan

Spălătorii de rufe, cu jetoane: Cum funcționeză o idee de afacere, care le aduce unor antreprenori venituri de 100.000 euro pe an

Imagine principala
easywash

Laundromatul este o afacere destul de simplă, spune unul dintre co-fondatorii Easywash, firmă românească ce aduce mașini de spălat profesionale din Statele Unite și amenajează spații în care clienții vin să spele rufele. Un sistem des întâlnit în străinătate, în special în apropierea campusurilor studențești. Cum funcționează o astfel de afacere la noi și care sunt costurile și veniturile aduse de un astfel de business.

Bogdan Grigoraș este unul dintre co-fondatorii Easywash, o afacere pe care a lansat-o în urmă cu 5 ani, împreună cu un coleg, amândoi sportivi de perfromanță, obișnuiți cu viața în cantomente și tot ce presupune asta, inclusiv splălatul de mână al rufelor. O practică pe care o întâlnim destul de des și azi, în special în căminele studențesti. Dar, care le-a dat această idee de afacere. În video vorbim despre cum au pornit acest business, cine sunt clienții laundromatelor și cum au ajuns să vândă francize Easywash, cât costă și ce presupun aceste francize.

  • Primul laundromat a apărut în urmă cu 5 ani. Timp de doi an am învățat ce presupune acestă afacere. Apoi, în al treilea an, am mai lansat alte două laundromate și în fiecare an am mai făcut câte două, acum avem 9 laundromate, unul în regim de franciză la Timișoara, celelalte aici la București, explică Bogdan.
  • Câteva sunt cu circuit închis, doar pentru cămine studențești sau cămine de bătrâni, dar și cu circuit deschis, adică toată lumea poate să vină să spele.
  • În targetul nostru intră atât cei care locuiesc în apropiere dar prefera să vină să își spele aici rufele, din varii motive, în special dacă au obiecte voluminoase, precum pilote sau covorașe, pe care nu le pot spăla în mașina de acasă; turiștii se mai numără printre clienții noștri (circa 40% din target), companii mici, precum saloane de cosmetică, frizerii etc, cei cu afaceri în HoReCa.

Cum funcționează:

  • Clinentul vine, își pregătește rufele în mașină, bagă 10 lei, primește un jeton, dă drumul la mașină, apoi la uscare, care costă 5 lei. Totul se întamplă în mai puțin de o oră.

Investiție:

  • Am pornit de la o investiție inițială de 15.000 de euro. În prezent, avem în total 40 de utilaje și am ajuns la investiții, doar în utilaje, de circa 80.000 de euro, dar investițiile totale ajung și la circa 90.000- 100.000 de euro. De chirie, de alegerea și amenajarea spațiului ne ocupăm noi, atât pentru laundormatele noastre cât și în cazul celor în regim de franciză.
  • Franciza de bază costă 25.000 de euro și include achiziția utilajelor – această variantă de franciză include 3 mașini de spălat și 2 uscătoare, care intră în proprietatea francizatului, noi ne ocupăm de partea de marketing, publicitate și branding și de mentenanță. Contractul se face pe o perioada de 5 ani.
  • Utilajele sunt profesionale, le aducem din Statele Unite de la unul dintre cei mai mari producători, ele vin pe vapor. Au depozit în Europa și distribuitor în România, iar pentru utilajele pe care le aducem noi facem o rezervare pe un an, ca apoi să scadă timpul livrare din momentul în care facem comanda. După ce ajung la noi le programăm. Mașini de spălat de 8-10 kg și uscătoare de 10-14kg.
  • În afacere sunt implicați trei parteneri, Răzvan, George și eu (Bogdan). George se ocupă de partea tehnică. A învățat singur tot ce presupune programarea acestor mașini. Până la urmă aceasta este una dintre cele mai dificile părți, mai ales având în vedere că noi ne ocupăm și de partea de servisare. După mulți ani se mai strică piese și trebuie să ne mișcăm foarte repede, nu poți să îți permiți să stai mai mult de o zi două cu o mașină defectă, pentru că totul este la vedere, clientul își pierde încrederea. În cazul unei spălătorii tradiționale, clientul nu are cum să vadă astfel de detalii, pe când aici nu prea e bine dacă o mașină nu poate fi folosită. Așa că, ne-am făcut un stoc de piese pentru a ne mișca cât mai repede.
  • Este o idee bună pentru programe precum Startup Nation, pentru că în principiu toate cheltuielile sunt deductibile, inclusiv franciza și mai ales pentru că o mare parte din aceste cheltuieli (peste 60%) sunt pentru utilaje.
  • De asemenea, credem că este o idee foarte bună pentru o mică afacere de familie. Costurile sunt reduse, în special pentru că nu ai costuri cu angajații, totul este self-service, nu trebuie să fii prezent acolo.

Fiecare laundromat este monitorizat video, iar clienții pot urmări imaginile pe site-ul firmei, în special pentru a vedea dacă o anumită spălătorie este aglomerată sau nu.

Cifra de afaceri s-a dublat de la an la an, iar în acest an estimăm afaceri de circa 100.000 de euro.

Anul trecut compania a înregistrat afaceri de 65.000 de euro.

easywash

 

Vizualizari
7343
Conţinut
Adauga comentariu