Raluca Abrihan

Să ne așteptăm la tot mai puține firme noi. 3 probleme majore pentru antreprenorii aflați la început de drum

Thumbnail

Modificările aduse Codului Fiscal ar putea să determine scăderi semnificative în ceea ce privește înfiinațarea de noi firme, explică un specialist în domeniu. Profilul antreprenorului român și care sunt marile temeri ale celor care vor să intre acum în afaceri.

 

StartupCafe a stat de vorbă cu avocatul Cristian Bărcan, development manager REGnet.ro - o firmă specializată în înființarea și modificarea online a societatilor comerciale, pentru a analiza datele de la Registrul Comerțului, care arată o scădere în ulima perioadă a numărului de firme înființate, scădere ce ar putea continua în condițiile modificărilor Codului Fiscal - mutarea contribuțiilor de la angajator la angajat, split TVA, impozitul pe cifra de afaceri:

Cum vor fi afectate firmele mici şi înfiinţările de noi firme de recentele măsuri fiscale?

În ce privește înfiinţările de firme există posibilitatea să vedem o scădere, cel puţin la începutul anului viitor. Această scădere se va înregistra, în principiu, din cauza acestor modificări fiscale şi legislative. Mai ales că în România startup-urile se înfiinţează din fonduri proprii. Adică, din veniturile personale ale antreprenorilor, ale prietenilor sau familiilor lor. Ceea ce înseamnă va exista o atenţie crescută asupra investirii acestor bani.

Antreprenorii se vor gândi care sunt costurile înfiinţării, dar mai ales ale menţinerii unei companii. În ce priveşte firmele deja înfiinţate, cele mai multe se vor adapta la noile măsuri fiscale, în măsura în care vor afla pe parcurs implementarea acestor măsuri. În acest moment nu există norme de aplicare a noilor măsuri să poţi să îţi faci calcule exacte ale cheltuielilor pe care va trebui să le suporţi.

Ce se întamplă cu PFA-urile

Există, totuşi, posibilitatea ca numărul PFA-urilor să se menţină sau chiar să crească în funcţie de ce anume se va impozita în final, pentru că încă există posibilitatea de emitere a unor ordonanţe, până la finele anului, care să reglementeze anumite domenii ale acestei categorii. Însă, în ce priveşte numărul de companii, firme, societăţi cu răspundere limitată, există posibilitatea ca numărul să scadă, tocmai pentru că nu mai există o viziune clară a costurilor pe care le presupune o firmă după ce o înfiinţezi.

Cele mai mari probleme în înfiinţarea unei firme

Sunt trei aspecte pe care le luăm în considerare:

  • legislaţia
  • capitalul
  • personalul
  1. Când vine vorba de legislaţie avem mai multe lucruri de punctat. În primul rând se modifică constant şi nu ştii exact cum se va aplica. Aşa cum se întâmplă în prezent, ai nişte norme, care au fost adoptate, dar nu ştii exact cum o să se aplice. Un alt aspect, la acest punct, ţine de autorizaţie şi avize. Sunt mulţi antreprenori care sunt stopaţi în demersul lor pentru că nu ştiu de ce autorizaţii sau avize au nevoie în anumite domenii. Şi nici nu găsesc uşor informaţii. Un astfel de exemplu, care îmi vine acum în minte, este cel al unei cafenele. Întâlnim acum acest trend, al cafenelelor artizanale, cu diferite tipuri de cafele din întreaga lume. Un potenţial antreprenor vrea să aducă în România un anumit tip de cafe, dar nu ştie de ce autorizaţii şi avize are nevoie şi poate nu există un loc online, sau offline de unde te poţi informa. În principiu există o listă pe site-urile autorităţilor publice, dar e greu să aflii ce şi cum se aplică de acolo. Sunt anumite aspecte care stopează iniţiativa antreprenorială.

  2. Aşa cum am mai precizat, de cele mai multe ori capitalul provine din fonduri proprii. Încă nu este dezvoltată ideea de investiţie privata (venture capital, fonduri de investiţii private etc) pentru că de cele mai multe ori, cei care vor să investestească îşi doresc şi o previziune a ceea ce se va întâmpla. Investesc în afacera ta, dar vreau să ştiu ce se va întâmpla cu ea. Dar în condiţiile în care azi vorbim de un impozit pe profit între 1 şi 3% din cifra de afaceri sau 16% pe profit, dar de la anul vorbim doar de 1% din cifra de afaceri, s-ar putea ca investitorul să se gândească de două ori. Apoi, legislația nu este suficient de actualizată încât să fie la curent cu noile tendințe, mai ales în IT, online samd. Adică, există o lege a business angels, există câteva demersuri, dar încă nu suntem atât de dezvoltați.

  3. În prezent, deficitul de personal este una dintre cele mai importante probleme întâlnite de antreprenori. Există deficiențe în ceea ce privește posiblitatea de a angaja persoane calificate, în mai toate domeniile, fie că vorbim de construcții, media sau IT.

Însă, odată cu noile măsuri fiscale riscăm ca această problemă să capete o altă formă. Mulți antreprenori care au afaceri de mici dimensiuni să fie afectați mai mult decât s-ar fi așteptat. S-ar putea să vedem tăieri de personal, pe de o parte, pentru că odată cu transferarea contribuțiilor înseamnă împovărarea angajatorului, pentru că va crește practic contribuția, ceea ce înseamnă că el trebuie să își facă noi calcule să vadă dacă rămâne profitabil sau nu. Dacă acest lucru va afecta bunul mers al companiei s-ar putea ca în multe cazuri să ne află totuși în fața unei tăieri de personal, implicit o creștere a șomajului.

Deși sunt multe domenii afecate, cele mai multe sunt afacerile mici, care încep de la comerț clasic, până la servicii și comerț online.

Scăderile numărului de firme din comerț. O posibilă exiplicație

Anul acesta este anul cu cele mai puține firme înființate în domeniul comerțului. Din punctul nostru de vedere un motiv ține de faptul că totul trece treptat spre online. Firmele se concentreaza tot mai mult pe zona digitală, pe vânzări și promovare online, drept urmare este posibil ca numărul de servicii solicitate

pentru susținerea acestui domeniu să fie în creștere. Și în România există acest trend de transformare a unei companii spre online, determinată probabil și de o reducere a costurilor și atunci crește nevoia pentru anumite servicii care să ajute la această trecere, precum serviciile de programare, creare de websit-uri, marketin online, optimizarea ratei de conversii etc.

Cu alte cuvinte observăm o creștere a companiilor înființate în zona de servicii, chiar daca aceste deservesc în final tot domeniul comerțului. Iar când spun servicii ma refer și la grafică, design, până la servicii din IT.

Profilul antreprenorului român

Initiativa antreprenoriala din Romania (SRL, SA) este dominata de barbati, cu 63,17%, restul de 36,83% fiind femei, reiese din distributia pe sexe a asociatilor/actionarilor persoanelor juridice active, potrivit datelor ONRC, analizate de REGnet.ro si in cazul PFA proportiile se pastraza, cu 60,69% barbati si 39,31% femei.

Atat in cazul firmelor, cat si in cazul PFA, se observa o usoara crestere a initiativelor antreprenoriale feminine de-a lungul anilor.

Cele mai multe afaceri infiintate in ultimii ani, inclusiv in 2017, sunt legate de realizarea de software la comanda, comert clasic, comert online, iar apoi diferite tipuri de servicii (publicitate, intermediere, design, etc...)

Startup Nation și impactul asupra inființărilor de firme noi

Programul a avut un impact pozitiv, a exista o creștere față de anii anteriori a numărului de firme înființate. Aplicarea lui încă nu se poate vedea clar în piață. Ce-i drept în ultima perioadă ne-am confruntat tot mai des cu situația de dizolva firme create special pentru programul Startup Nation.

Pe final de an, vedem o scădere în materie de noi firme înființate, o scădere cauzată de partea legislativă și fiscală. Există posibilitatea ca scăderea să continue, în cel mai fericit caz numărul lor să stagneze.

Dar știm că antreprenorul român este capabil să se adapteze foarte repede la aceste schimbări, nu par să mai fie șocați de lipsa predictibilității, chiar dacă, evident, nu și-o doresc. Pe de altă parte un începător, care are o idee foarte bună de afacere și vrea să își înființeze o firmă s-ar putea să fie reticent și să se gandească de două ori înainte de deshide o afacere.

Spre exemplu, printre cei care au aplicat la Startup Nation se numără foarte multi antreprenori debudanți, cei cu SRL-D. Iar acesta este un segment afectat mai ales pentru că mulți dintre ei au ales aceast tip de firmă pentru anumite avantaje fiscale. Un SRL-D este scutit de plata contribuțiilor de asigurări sociale (CAS) datorate de angajator pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariați, angajaţi pe perioada nedeterminată. Dar odată cu mutarea contribuțiilor de la angajat la angajator aceast avantaj va dispărea. În total, sunt 40.000 de astfel de firme în România, o parte dintre ele vor fi afectate de această măsură.

Date despre înființarea de firme în România:

Numărul de firme și PFA-uri înființate în domeniul comerțului cu amănuntul sau cu ridicata a scăzut considerabil în România, în anul 2017, ajungând la un număr de aproximativ 22.550, în comparație cu ultimii 5 ani unde media era în jur de 26.900 de firme, potrivit datelor ONRC.

Rata de supraviețuire a unei afaceri în România este de 52,7%. Cu alte cuvinte, aproximativ 1 din 2 afaceri reușesc să rămână în picioare.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
2989
Conţinut
Adauga comentariu