Claudiu Zamfir

VIDEO Vrea să transforme informația în bani, pentru firme

Imagine principala
Incomaker tomas salamon

Transformă datele în informații și informațiile în bani - asta spune un antreprenor că face printr-o platformă de marketing digital pentru firme. Tomas Salamon ne-a explicat, într-un interviu video acordat la Praga, cum funcționează platforma sa de growth hacking pentru startupuri și firme mai mari.

Pe Tomas Salamon l-am găsit în mijlocul echipei sale, de la Incomaker, un startup pe care l-a înființat în urmă cu un an și jumătate, alaturi de doi asociați cehi și unul portughez.

Tomas face afaceri de la 16 ani, iar acum, la vârsta de 38 de ani, are deja la activ 3 exituri și o achiziție în ecosistemul startupurilor cehești. Dacă am vrea să ne apucăm de afaceri, poate că mulți dintre noi ne-am gândi la un bar sau la așa ceva, dar growth hacking?! Tomas e absolvent de Finante și Informatică la Praga, a terminat un MBA la Chicago și a obținut doctoratul înapoi în capitala Cehiei. Când nu face afaceri, mai predă pe la universitate.

Startupul la care muncește acum, Incomaker, este o platformă de growth hacking, un sistem de suport de marketing și de automatizare a marketingului.

Colectează date din variate surse, atât intern, cât și extern. Intern înseamnă baze de date, adică tot felul de surse prezente în firme, cum ar fi baza de date cu clienți, cu comenzi sau ce mai au companiile. Folosește și surse externe, ca social media, comparatoare de prețuri, internetul în sine” - își descrie Tomas sistemul.

Firmele au la dispoziție o mare cantitate de date, de peste tot, însă reușesc să folosească doar 2 - 3% din ele. ”Deci, este o oportunitate uriașă pentru companii să folosească mult mai mult și să-și îmbunătățească astfel afacerile”, crede antreprenorul ceh.

Practic, Incomaker colecează date, le transformă în informații, adică ajung la un grad mai ridicat de relevanță, apoi extrage informațiile valoroase pentru firmă și, pe baza lor, oferă sugestii pentru luarea deciziilor.

Utilizatorii (firmele) pot transforma sugestiile în campanii și acțiuni de marketing, iar apoi pot măsura rezultatele. În felul acesta, suntem capabili să îmbunătățim procesele de marketing, să le măsurăm, să îmbunătățim performanța întregii companii” - explică fondatorul Incomaker.

”Pe scurt, spunem că transformăm datele în informații, informațiile în marketing, iar marketingul în bani” - se laudă Tomas.

De exemplu, dacă te promovezi prin Google Adwords, Tomas spune că Incomaker te ajută să crești eficiența banilor investiți în campanii Pay Per Click (PPC).

De exemplu, poate să extragă cuvinte-cheie valoroase, să eficientizeze campaniile pentru un preț optim. Aceasta este principala problemă a PPC - ai un produs și niște marje de cost pentru PPC și pot fi optimizate cu Incomaker” - spune Tomas.

Incomaker folosește variate canale, iar PPC este unul dintre ele, dar nu ne focalizăm pe un canal anume, pentru că noi considerăm că marketingul este o sumă de procese și este mai bine să susții nevoile și obiectivele companiei, iar canalele sunt doar unelte pentru a atinge obiectivele. Dar dacă folosești Incomaker, îți sugerează oportunitățile cum să ajungi la clienți, de exemplu. Incomaker poate să-ți sugereze să atragi anumiți clienți. Sau dacă scad vânzările la clienții mai vechi, îți poate spune cum să-i reactivezi, cu e-mailuri” - adaugă el.

Modelul de business: Cum face Incomaker bani

Incomaker funcționează business to business, pe sistemul software as a service (SaS, folosind o tehnologie avansată bazată pe big data).

Practic, operează servere, pe care colectează datele de la clienți (firme) și le analizează. ”Deci, în general, datele clienților sunt pe infrastructura noastră. Desigur, oferim securitatea informației și datelor pe care le păstrăm, gratuit pentru clienții noștri” - dă el asigurări.

Modelul de business este unul ”freemium”: pentru startupuri și firme foarte mici oferă acces gratuit la o serie de servicii de bază, însă pentru companiile mai mari, cu cerințe mai sofisticate, Incomaker percepe un abonament pentru pachete superioare de servicii.

De ce apelează firmele la Incomaker în locul uneltelor clasice de marketing de pe piață? Pentru că economisesc bani. Cu Incomaker - susține Tomas - nu ai nevoie neapărat de un profesionist în marketing, are să lucreze cu el.

Al doilea avantaj este că tot know-how-ul pe care l-a acumulat compania care utilizează Incomaker rămâne practic acolo, chiar dacă angajatul care se ocupă de marketing pleacă la un moment dat.

”În mod normal, dacă cumperi unelte de automatizare a marketingului ar trebui să ai și un marketer, un om care cunoaște marketingul, care știe ce ar trebui să faci în domeniul tău, cu sezonalitatea domeniului tău, care cunoaște clienții, deci cineva care știe cum se fac aceste lucruri. Deci uneltele tradiționale de marketing așteaptă să le ia cineva și să le folosească.

În schimb, în cazul Incomaker avem de-a face cu date și informații,  iar sistemul este capabil să facă sugestii automatizate, deci automatizează o mare parte din munca oamenilor și o înlocuiește. Nu are nevoie de oameni cu anumite cunoștințe în domeniu și te ajută să-ți păstrezi aceste cunoștințe în companie, deci este un mare avantaj” - spune Tomas Salamon.

Pe scurt, dacă ar fi să compari marketingul cu tâmplăria, de exemplu, tool-urile de marketing tradiționale sunt ca o trusă de scule, iar Incomaker ar fi ca un robot, pe care îl bagi în priză și îi dai ”ON” - din câte povestește Tomas.

”Atunci când cumperi uneltele tradiționale de marketing e ca și cum ți-ai lua o trusă de scule și ai nevoie de un meșter care să știe să le folosească pe toate, să facă ceva interesant care ar putea să funcționeze. Dar cu Incomaker, ai practic un robot care face aproape toată treaba".

De unde a făcut rost de bani pentru afaceri

Banii cu care pleci la drum sunt prima mare problemă a unui startup. Cheltuiala cea mai apăsătoare: salariile programatorilor, care în Cehia sunt la nivelul celor din Germania, din câte spune Tomas. ”Forța de muncă nu e ușor de găsit, deși din Cehia nu prea mai pleacă programatorii, pentru că în domeniul nostru salariile sunt la nivelul Germaniei și al altor țări din Europa de Vest. Deci preferă să rămână acasă” - ne spune Tomas.

În schimb, Incomaker și-a găsit spațiu de lucru în Praga, într-o zonă nu foarte periferică, noroc cu o clădire mare care fusese sediul unei întreprinderi de comerț exterior cotrolate de serviciile secrete pe vremea comunismului. Iar acum statul ceh a transformat-o în clădire de birouri mai low-cost, pentru startupuri și firmele mici.

Afacerile anterioare și economiile personale ale fondatorilor au fost banii de început ai Incomaker.

A ajutat și Uniunea Europeană: Incomaker a obținut o finanțare de 50.000 de euro prin Programul Orizont 2020. Acești bani sunt oferiți de catre UE firmelor mici și mijlocii care se concentrează pe inovații excepționale, pentru a le ajuta să iasă pe piață.

”Fondurile ne-au ajutat să susținem teste cu clienții inițiali, în procesul de market adoption, să dezvoltăm un model de pricing, să construim canale de vânzări. Această linie nu finanțează dezvoltarea și inovarea propriu-zis, dar ajută procesul de la realizarea produsului la momentul în care acesta este gata să producă venituri, sau, în cazul unui startup, să intre în atenția investițiilor de capital de risc” - spune Tomas.

Acesta este de fapt si obiectivul imediat al startupului praghez, la un an și jumătate - doi ani de la înființare: să obțină investiții majore de la fonduri de venture capital, pentru a se dezvolta.

”Suntem la începutul călătoriei noastre. Ți-aș putea spune într-un an sau doi care vor fi rezultatele companiei. Dar vedem o oportunitate în piață, vedem cerere și cred că decizia noastră de a face această firmă a fost bună. Apoi, să ai propria afacere este chiar minunat, lucrezi la ceva care crește din mâinile tale și vezi că cineva îl folosește, că ai clienți - asta mă face să cred că este valoare acolo și că vom reuși” - crede Tomas Salamon.

Cehia, business, inovație

În Cehia, taxele sunt ceva mai mari decât în România: TVA standard este 21%, față de 19% la noi, impozitul pe profit este de 19%, față de 16% la noi.

Impozitul pe venitul personal este de 15%, mai mic cu un procent față de noi.

Taxarea muncii este mai mare ca a noastră: 45%, pe partea angajatului și a angajatorului în Cehia, față de 37% în România.

În schimb, la inovație, Cehia este mult peste România. Dacă noi suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la indicele performanței în inovare, cu 34% din media UE, cehii sunt undeva la mijlocul clasamentului, cu 83% din media UE. Cehia este aici peste toate celelalte state foste comuniste, membre UE și peste țări cu experiență mai mare în economia de piață, ca Portugalia, Grecia sau chiar Italia.

Imagine și montaj: Alexandru Rădulescu. Video realizat cu echipament Nikon.

Vizualizari
1188
Conţinut
Adauga comentariu