Claudiu Zamfir

TOP 6 aberații din Start-Up Nation și soluțiile unor consultanți pentru 2018

Thumbnail

Un grup de 24 de consultanți pentru accesarea fondurilor nerambursabile a găsit o serie de deficiențe practice în derularea programului Start-Up Nation 2017 și a înaintat, vineri, Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat o listă de propuneri pentru remedierea lor în ediția 2018 a programului de finanțare prin care firmele noi pot primi fonduri nerambursabile de la stat de maximum 200.000 de lei fiecare.

Vineri, ministrul Radu Oprea și alți oficiali ai Ministerului pentru Mediul de Afaceri s-au întâlnit cu mai mulți consultanți care au gestionat proiecte în programul Start Up Nation, pentru a discuta eventuale măsuri de îmbunătățire a sistemului, în ediția 2018.

În următoarele 2-3 săptămâni, ministerul va veni cu o nouă procedură, modificată, pentru implementarea programului Start Up Nation. Cel puțin acesta a fost orizontul de timp dat de oficiali ai ministerului, după cum au declarat pentru StartupCafe.ro participanți la discuții.

Între timp, ministrul și ceilalți șefi din minister au primit o listă de propuneri de remediere a deficiențelor constatate de consultanți (lista PDF la finalul articolului).

Din această listă, am selectat 6 aberații ale programului 2017, cu propunerile consultanților de remediere:

1. Drumuri inutile la agențiile de implementare

Consultanții se plâng că beneficiarii au fost puși aiurea pe drumuri la agențiile pentru IMM-uri din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, să semneze diverse documente, în loc să li se permită utilizarea semnăturii electronice.

”Pentru semnarea contractelor de finantare/ a actelor aditionale, beneficiarii au fost nevoiti sa se deplaseze la Agentie de la o distanta considerabila, sa astepte la cozi, iar Agentiile au fost depasite de volumul de munca” - spun consultanții.

Pentru ediția 2018 a Start-Up Nation, ei cer „introducerea posibilitatii de a semna electronic contracte, acte aditionale etc.”.

2. Birocrație inutilă

Consultanții reclamă faptul că autoritățile publice și băncile partenere le-au cerut antreprenorilor documente emise de către stat, generând birocrație inutilă. „Agențiile și băncile au in prezent acces la toate informatiile pe care le cer beneficiarilor” - susțin consultanții.

Ei cer „eliminarea obligativității beneficiarului de a prezenta documente emise de autorități publice în cadrul etapei de contractare/obținere a creditului punte”.

 

3. Pretenții aberante ale statului, la achiziția de softuri în proiecte

Consultanții se plâng că în ediția 2017 a programului Start Up Nation au fost situații în care „au fost cerute clarificari care exced cadrul legal al Programului. De ex: pentru software au fost solicitate fișa postului pentru angajații furnizorului, tichetele depuse de beneficiar etc.”.

Pentru a se evita aceste situații aberante, consultanții propun pentru 2018 instituirea unei proceduri standardizate pentru evaluarea cererilor de rambursare (CR) și a cererilor de plata (CP).

 

4. Respingerea unor proiecte ca urmare a investițiilor în softuri

În ediția 2017 au fost respinse proiecte care au avut alocați bani pentru achizitia de soft (în special soft la comandă).

Pentru ca antreprenorii să nu se mai trezească cu proiectele respinse pentru motive pe care nu le cunoșteau de la început, consultanții cer în anul 2018 o „procedură clară în ceea ce priveste valoarea maximă pentru software-ul achizitionat”.

5. Vestitul caracter inovator

„Au existat confuzii foarte mari cu privire la modalitatea de implementare pentru respectarea punctajului (de exemplu în ceea ce priveşte criteriul referitor la caracterul inovativ al investiţiilor, nu a fost clar prin ce documente justificative se vor demonstra cele 5 puncte. Sau pentru persoanele considerate ca fiind defavorizate, să se menţioneze în clar care sunt acele categorii, fără trimiterea ulterioară la alte hotărâri de guvern)” - spun consultanții.

Ei cer acum „precizarea, în clar, pentru fiecare criteriu din grila de punctare a proiectului, a documentelor justificative care vor sta la baza verificării şi acordării punctajelor”.

6. Modalitatea de executare a asigurării echipamentelor cumpărate în program

„În momentul de față se încheie o poliță de asigurare pentru <<toate riscurile>>, cesionată în favoarea Agenției pentru IMM-uri (AIPPIMM). ln cazul in care polita trebuie executata (din motive independente de beneficiar-incendiu, cutremur, furt, etc),oficiul încasează polița, iar beneficiarul, dacă are bani își cumpără alte echipamente din banii lui sau trebuie să returneze toți banii primiti pentru ca nu își mai poate desfășura activitatea. Nu știu dacă există un asigurător în lume care să <<asigure toate riscurile>>” - spun consultanții.

Pentru Start Up Nation 2018, ei cer „realizarea unei proceduri clare privind executarea poliței de asigurare și definirea expresiei <<toate riscurile>>”.

Propuneri de Imbunatatire SUN Firmele de Consultanta by Claudiu on Scribd

Parallax

Vizualizari
12868
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
xxxx
yyyy
Aha! software la comanda asa? adica site-uri web de 100k EU si alte panarame de soft. Cum adica nu ai bani sa-ti capitalizezi propria afacere, vii sa te milogesti pt bani nerambursabili, inca nu ai inceput afacerea dar tu stii deja ce soft ti-ai dori pt ea? Cum puteti fi asa hoti pe fata? Va zic eu o chestie simpla: maxim 500 EU pentru prezenta pe web(la start-up ajunge) iar in rest software comercial gata facut nu texte cu software custom. Software-ul e cel mai greu de cuantificat asset si e total intangibil si foarte usor de depreciat. Nu zic, pt un business software-ul potrivit face diferenta dar vorbiti de startup aicea, incepeti cu inceputul si mai usor cu spart bani pe soft unde nu va poate controla nimeni. Au fost si pe la noi indivizi sa ceara oferte de software fantezist si website cu bugete astronomice ca cica e pe fonduri nerambursabile. Diplomatic i-am dat pe usa afara. Fiti si voi mai cizelati, mai cu bun simt la inceputul afacerii.
poza de profil
xxxx
yyyy
ah, si caracterul inovator. Pai daca chiar voi aveti o problema in a identifica ce e inovator in proiectul vostru atunci ma indoiesc ca e ceva inovator in el. Tocmai aici e diferenta intre un proiect adevarat si o hotie. Daca mergi si ceri bani capitalistului explica-i tu ce e inovator nu te astepta sa-ti spuna el ce sa inovezi! blya!
poza de profil
Valentin
Manole
Sunt necesare clarificari privind asigurarile. Dar, interpretarea de buna credinta pentru "toate riscurile" se refera la asigurarea tuturor riscurilor posibile, inclusiv a riscurilor specifice. Aproape toti aplicantii, la recomandarea consultantilor, isi facniste polite de asigurare standard=riscuri minime. AIMMAIPE accepta politele crezand ca respecta principiul de "toate riscurile", iar consultanti/benefiarii sunt multumiti ca AIMMAIPE accepta politele fara probleme. Vedem ce o sa faca AIMMAIPE la o dauna neacoperita pentru riscul nu a fost inclus pe polita, desi se putea asigura. In asigurari exista polite de tip "All Risks", adica "toate riscurile" mai putin excluderile. Dar, in Romania, sunt doar cateva produse de asigurare de tip "All Risks", au tarife pe masura. In schimb, exista polite de tip "Named perils", riscuri numite(incendiu, explozie, cutremur, furt etc) la care se pot adauga destul de multe clauze-inclusiv de riscuri tehnice. Cred ca cei care ofera consultanta au nevoie de brokeri de asigurare cu experienta non-auto care sa le ofere solutiile protrivite. Din pacate beneficiarii vad asigurarile ca niste costuri neeligibile, au impresia ca sunt doar niste hartii, nu inteleg riscurile la care se expun si aleg variantele standard(cele mai ieftine=cele mai putine riscuri), propuse de consultanti fara experienta in asigurari.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri