Claudiu Zamfir

Angajatul care iti saboteaza afacerea, pe tacute. Cum il depistezi

Angajatul pasiv-agresiv

Angajatul cu comportament pasiv-agresiv, destul de des intalnit in firme, creeaza un mediu toxic la lucru si poate afecta productivitatea si performanta intregii echipe. Si asta mai ales intr-un startup, cu echipa echipa mica, unde fiecare gol in productie se resimte puternic, iar rezervele de bani lipsesc. Cum arata si ce se poate face cu angajatii pasiv-agresivi?

Sa zicem ca la un SRL de import-export din Bucuresti patronul are 9 salariati si, la un moment dat il promoveaza pe unul dintre ei, Alexandra, manager. Lui George, care era si el de multisor in firma, nu-i convine deloc, dar se comporta ca si cum totul ar fi OK.  Pana intr-o zi, cand la o sedinta cu patronul firmei, Alexandra isi prezinta planul pentru cresterea vanzarilor, iar George ii spune ca toata strategia ei este gresita. "Daca erai putin mai desteapta, faceai asa...". George este cazul tipic de angajat pasiv-agresiv. "Daca ai un astfel de salariat, tot biroul va suferi de scaderea moralului si a productivitatii" - scrie Will Yakowicz, in publicatia americana pentru mici afaceri Inc.com .

Cum arata angajatul pasiv-agresiv:

  • Angajatul pasiv-agresiv evita conflictul deschis. Acest om se teme de conflictul frontal, motiv pentru care, ca patron, nu-l prea poti confrunta cu ceilalti angajati. Daca il iei la intrebari, de ce se comporta asa, lucrurile se vor inrautati, scrie Inc.com. Pentru angajatul pasiv-agresiv este prea stresant sa-si exprime o opinie in contradictoriu cu sefii sau cu alti colegi, asa ca se straduieste sa lase impresia ca este de acord cu altii, desi nu ii convine deloc - scrie si Amy Morin pe Forbes.com
  • II manipuleaza pe ceilalti sa ii faca munca. Angajații pasiv-agresivi folosesc tot felul de tactici de manipulare subtile pentru a se sustrage muncii care le revine. Cand ii pui sa faca ceva, unii se plang ca sunt bolnavi, altii spun ca nu se prea pricep la treaba aia specifica, altii isi plang pur si simplu de mila si se vaita pentru a scapa de responsabilitati.
  • Sunt ineficienti cu obiectivele. Angajații pasiv-agresivi nu își indeplinesc partea din volumul de muncă. Mai degrabă decât să muncească din greu pentru a finaliza un proiect, ei amana intentionat, în speranța că pot evita noi sarcini.
  • Isi expun neputinta studiata.  Angajații pasiv-agresivi sunt convinși că sunt victime ale unor circumstante groaznice și cred că nu au puterea de a crea schimbări pozitive. Ei sunt convinsi ca nu vor promova niciodata si dau vina pe altii, care "ii trag in jos". Acesti angajati refuza continuu sa ia masuri pentru a-si imbunatati situatia.
  • Cauta sa se razbune. Mulți angajati pasiv-agresivi coc in liniste scenarii pentru razbunare. Acestia folosesc metode indirecte de represalii:  raspandesc zvonuri urate despre un coleg sau se dau bolnavi ca sa chiuleasca de la job. Toate aceste metode indirecte de razbunare ii împiedică, de fapt, să își articuleze furia.
  • Vorbesc pe la colturi. In loc sa formuleze o plangere oficiala, scrisa catre manageri, atunci cand se confrunta cu o situatie conflictuala, pasiv-agresivii recurg la barfe despre colegi.
  • Spun "Da", dar fac pe dos. Chiar și atunci când nu au nici cea mai mica intentie de a indeplini o sarcina, angajații pasiv-agresivi vor spune întotdeauna "da". La suprafață, ei vor să se dea oameni de echipă, așa că pozeaza ca voluntari. Dar pana la urma anuleaza totul in ultimul moment venind cu tot soiul de scuze fanteziste. Angajatul pasiv-agresiv trece pe langa un coleg, pe hol, fără să-l salute , dar apoi, in sedinta il critica in fata patronului, scrie Amy Gallo in Harvard Business Reviw. Apoi, cand colegul nedumerit il intreaba care e problema, pasiv-agresivul ii raspunde nu-i nimic: "Totul e in capul tau".
  • Saboteaza pe ascuns. Angajatul pasiv-agresiv ascunde informatii importante pe care ar fi trebuit sa le comunice sefilor sau echipei, cu scopul de a sabota. Angajatul pasiv-agresiv se baga peste sefi si le chestioneaza autoritatea, pentru a-i face sa para incompetenti. Acestia fac mai putin atunci cand li se cere mai mult si se plang de procedurile si de politica din firma - scrie Signe Whitson in Psychology Today.

Cum procedezi cu angajatul pasiv-agresiv

"Angajatii pasiv-agresivi îți spun <<da>> în fața și te  înjunghie pe la spate. Uneori nu puteti face altceva decat sa le cereti sa plece din firma", spune Sylvia Lafair, presedinta unei firme de consultanta din America, in publicatia Fortune.

Uneori, insa, e greu sa desfaci contractul de munca al unui angajat.

Pentru curajosii care vor sa incerce sa reabiliteze un pasiv-agresiv, este importat sa-i inteleaga comportamentul. "Pasiv-aagresivii incearca doua lucruri: sa preia controlul asupra unei sittuatii pe care nu o controleaza si sa evite coflictul frontal" - spune Terry R. Bacon, un expert citat de Fortune.

Se desprind cateva soultii pentru patronii care au de a face cu angajati pasiv-agresivi:

  • Primul pas este să încerci să scoti conflictul la suprafata, cu blândețe. Bacon da exemplul unui angajat care este criticat intr-o sedinta de catre un pasiv-agresiv. Atuci, colegul "atacat" poate sa-i ceara angajatului pasiv -agresiv argumente, politicos: "Știu că ai  spus că spriini ideea mea, dar mi s-a parut că nu prea esti confortabil intr-o oarecare măsură. Chiar aș vrea să înțeleg ce ce crezi cu adevărat". Extinzad, un patron de SRL ar putea sa ceara si el argumente concrete pro si contra si sa incurajeze discutia pe rezultate.
  • O alta solutie este sa ii oferi angajatului-problema intreaga sustinere,  în toate privințele, dar apoi sa urmaresti dacă atitudinea lui se schimba. Dacă individul nu se indreapta în 6 - 8 săptămâni, este probabil o cauză pierdută, considera George Bradt, un consultant american citat de Fortune.
  • Poti improviza un "supraveghetor", cand un angajat nu pune osul la treaba. De exemplu, dacă un salariat pasiv-agresiv promite ca iti prezinta un raport la o anumită dată, confirma acest angajament, cu angajatul-problemă, de fața cu o a treia persoana, care are nevoie de raportul respectiv. "Când faci înțelegerea publică în felul acesta, este mai greu pentru angajatul pasiv-agresiv să se fofileze" - spune Terry R. Bacon.  
  • Dacă aceste prime eforturi nu reușesc să stopeze comportamentul pasiv-agresiv, patronul poate impune consecinte pentru neindeplinirea  obiectivelor. Poti sa-i iei din responsabilitati angajatului pasiv-agresiv, de fata cu ceilalti si sa i le incredintezi alti angajat, aratandu-i ca nu face fata. Daca nu da rezultate nici asta, inseamna ca ai facut tot ce puteai si mai bine il transferi la alt departament ori il concediezi.

Surse: Forbes, Fortune, Inc.com, Psychology Today, Harvard Business Review

Foto: Dreamstime, cu drepturi de publicare

Conţinut

Adauga comentariu