Luminita Pirvu

Ce trebuie să știi dacă vrei o afacere în industria creativă. Sfaturi practice pentru designerii antreprenori

Imagine principala
Designerul ca antreprenor

Antreprenorii aflați la început de drum în industria creativă se plâng că este foarte greu să susțină o afacere în domeniu și asta pentru că întâmpină o serie de probleme, începând de la achiziționarea materiei prime până la comercializarea articolelor pe care le produc.

Tinerii designeri susțin că una dintre cele mai mari probleme care le blocheză activitatea este faptul că magazinele online de fashion, care le comercializează produsele, nu îi plătesc la timp.

"Ne plătesc pentru articole vestimentare pe care le-am trimis după 6 luni, dacă o fac și atunci. Eu mi-am retras produsele de pe diferite site-uri și am hotărât să mi le vând singură, deși e un risc mai mare. Le-am și spus: "vedeți că o să vă pierdeți designerii, pentru că nu plătiți la timp și ne blocați activitatea", a explicat unul din designerii prezenți la dezbatere.

Adrian Popescu, antreprenor cu 15 ani de experiență în industria textilă la nivel internațional - supply chain și comercial, îi sfătuiește pe aceștia să negocieze direct cu proprietarii magazinelor online și să le ceară banii în avans.

"Vă asigur că în momentul în care n-ar mai avea produse de expus pe site vi le-ar plăti în avans, le-ar cumpăra, și-ar face un stoc, și-ar asuma și ei un risc", explică acesta.

"Discutați cu ei despre produse, despre colecții și negociați cu ei comisionul pe care îl percep. Laura Călin, antreprenoare V for Vintage.

Dar de ce designerii preferă varianta intermediarilor, în loc să investească în site-urile proprii de comercializare online și în promovare? Antreprenorii prezenți la eveniment susțin că preferă varianta intermediarilor, pentru că în România nu există un public educat, care să știe valoarea produselor făcute de designeri.

"Este nevoie de o campanie la nivel național pentru educarea clienților. O problemă cu care ne confruntăm este că clientul vrea produsul foarte repede, chiar dacă acesta este unicat și am nevoie de trei săptămâni să-l fac", explică o tânără care produce accesorii și bijuterii.

"Peste 70% dintre consumatori cumpără din mall. La noi nu există cultura a ceea ce înseamnă design românesc, nu se știe ce intră în prețul unui produs realizat de un designer. Cred că trebuie făcută o campanie la nivel național pentru conștientizarea valorii unui produs de designer", susține un alt designer.

Antreprenoarea Laura Călin le-a explicat acestora că în primul rând, designerul trebuie să intre în contact cu publicul.

"În online ca și în offline se poate crea o apropiere și o educare a publicului. Când cumperi o piesă de la un designer, cumperi o parte din experiența și viziunea acestuia. Creați o poveste pe care să o împărășiți, creați emoție. Cred că de aici începe promovarea unui brand, le-a explicat aceasta.

O altă nemulțumire a designerilor vestimentari este că nu își pot procura suficiente stocuri de materiale. Aceștia susțin că își achiziționează materia primă în funcție de vânzări și că depozitele din România nu pot asigura o continuitate a materialelor.

"Dacă am cumpărat zece metri și peste două săptămâni crește cererea pentru articolul respectiv și am nevoie de încă 20 de metri, nu mai reușesc să găsesc același material. Este foarte greu să-ți achiziționezi materia primă. Cumpărăm din diverse depozite din București, iar acum, majoritatea comenzilor le facem de la un depozit online. Există și aici aceeași problemă - stocurile epuizate"- designer vestimentar.

Potrivit lui Adrian Popescu, există în București trei showroom-uri care reprezintă producatori europeni de materiale și auxiliare. Designerii pot intra în legătură cu aceștia prin intermediul acestor agenți prezenți pe piața din România.

"Procedura este să mergi la un agent și să-i arăți un catalog al tău cu produse, de exemplu colecția de iarnă. Ca designer este obligatoriu să ai în oferta ta niște piese care te reprezintă și să știi că indiferent ce se întâmplă în fiecare sezon, acestea pot fi lejer reinterpretate. Ele îți asigură succesul colecției.

Materialele care provin din stocurie depozitelor obscure din București sunt foarte riscante. Nu știi cum au fost vopsite de exemplu. Pentru a evita astfel de situații este necesar să lucrați cu depozite mari unde totul este certificat, furnizorii îți trimit fișe tehnice la fiecare material în parte și poți să dovedești comportamentul produsului după un anumit număr de spălări", susține Adrian Popescu.

Dezbaterea a avut loc în cadrul Kane Citizen Programme, unde tinerii designeri români – absolvenți, dar și antreprenori la început de drum, s-au întâlnit cu specialiști în domeniu și au discutat despre problemele cu care se confruntă. Evenimentul a fost organizat de V for Vintage și Design FEED și susținut de Banca Transilvania.

 

 

 

 

 

Vizualizari
3605
Conţinut
Adauga comentariu